Bereś Bogumił

Bogumił Bereś. (Źródło: via Marek Niechciał).

Inż. Bogumił Bereś rodził się w 1944 r. W latach 1960- tych studiował na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał dyplom inż. mechanika ze specjalnością samoloty i śmigłowce.

W latach 1972- 1979 pracował w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym PZL- Mielec jako specjalista konstruktor, przy projektowaniu samolotu rolniczego PZL M15 "Belfegor" oraz projektował modele dynamicznie podobne do badań w tunelu aerodynamicznym prędkości krytycznej flatteru.

W 1979 r. podjął pracę w Przedsiębiorstwie Doświadczalno- Produkcyjnym PZL-Bielsko jako główny konstruktor, prowadząc zespół konstrukcyjny, w którym przeprowadzono modyfikację szybowca SZD-48 "Jantar Standard 3", przygotowanie produkcji seryjnej szybowca dwumiejscowego SZD-50-3 "Puchacz", projektowanie i przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-51 "Junior", projektowanie i budowę prototypów szybowców SZD-52 "Jantar 15" / "Krokus", W oraz wykonano prace studyjne szybowca klasy otwartej SZD-53. W 1983 r. został specjalistą konstruktorem i zaprojektował, według własnego patentu, urządzenie do automatycznego sterowania klapą, budując urządzenie i przeprowadzając próby oraz uczestniczył w budowie skrzydeł do szybowca SZD-48-4 "Jantar" z profilem NN-17.

Od 1987 r. był kierownikiem zespołu, jako konstruktor wiodący, a od 1993 r. jako główny konstruktor, projektując i prowadząc budowę prototypu szybowca SZD-56 "Diana", aż do 2000 r. W latach 1992-1993 był przewodniczącym Rady Pracowniczej PZL- Bielsko.

W 1995 r. założył Biurze Projektowym ”B” Bogumił Bereś, gdzie zaprojektował łopaty kompozytowe do elektrowni wiatrowej oraz ramy kompozytowe (węglowe) do roweru górskiego, opracował projekt kompozytowego wózka transportowego do szybowców oraz wykupił od syndyka masy upadłościowej PDPSz PZL- Bielsko dokumentację i prawa do produkcji szybowca SZD-56 "Diana". Uruchomił produkcję szybowców SZD-56-1 "Diana 1" oraz opracował wraz dr Krzysztofem Kubryńskim projekt szybowca SZD-56-2 "Diana 2", wykonał jego prototyp i uruchomił produkcję. Własności tych szybowców, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nich rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata.

Interesował się muzyką- swego czasu prowadził zespół big- bitowy Kwadraty- literaturą, komputerem, motocyklem, rowerem górskim i nartami. Pilot szybowcowy i samolotowy. Po rozpoczęciu pracy w OBRSK Mielec uzyskał licencję pilota szybowcowego i samolotowego, z przeszkoleniem na samolocie PZL An-2. Miał wypadek na motoszybowcu SZD-45 "Ogar" w Aeroklubie Mieleckim. W 2009 r. Aeroklub Polski wyróżnił go Medalem Tańskiego.

Bogumił Bereś zmarł nagle 2.02.2016 r.  w wieku 72 lat.

Konstrukcje:
SZD-56-1 ”Diana 1”, 1990, szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej.
SZD-56-2 ”Diana 2”, 2005, szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej.

Źródło:

[1] ”Kolejna Diana-2”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] Tomasz Murawski – informacje.
blog comments powered by Disqus