Bensen B-8M "Gyrocopter", 1957

Wiatrakowiec sportowy do budowy amatorskiej. USA.
Wiatrakowiec Bensen B-8M ”Gyrocopter”. (Źródło: via ”Wikimedia Commons”).

Bensen B-8M "Gyrocopter" jest lekkim, tanim pojazdem powietrznym, zaprojektowanym jako mini-wiatrakowiec do budowy amatorskiej. Prototyp powstał w 1957 r., skonstruowany przez Amerykanina pochodzenia rosyjskiego Igora Bensena w USA. Dokumentacja wiatrakowa Bensen B-8M była sprzedawana przez wytwórnię Bensen Aircraft Comp., która również dostarcza zestawy prefabrykatów tego wiropłata. W chwili powstania był to najtańszy statek latający świata.

W Polsce.

W 1974 r. Paweł Zołotow, konstruktor kilku kopii samolotów okresu pionierskiego, zbudował wiropłat Zołotow-Bensen B-8M. W 1981 r. Zbigniew Zimny rozpoczął budowę wiatrakowca Bensen (Zimny-Bensen-wiatrakowiec). Również Marian Górniak zbudował kilka wiatrakowców (Górniak-wiatrakowiec jednomiejscowy) wzorowanych na wiatrakowcu Bensen.

Konstrukcja:

Silnik- Mc Culloch 4318-E o mocy 53 kW (72 KM). Wg [4]- stosowany jest również silnik o mocy 66 kW (90 KM).

Dane techniczne Bensen B-8M (wg [4]):
Średnica wirnika- 6,1 m, długość- 3,43 m, wysokość- 1,84 m.
Masa własna- 112 kg, masa użyteczna- 91 kg, masa użyteczna max- 136 kg, masa całkowita- 203 kg.
Prędkość max- 129 km/h, prędkość startowa- 32 km/h, zasięg- 160 km, zasięg max- 480 km, czas lotu- 1,5 h, długość startu- 15 m, długość lądowania- 0-6,1 m.

Galeria

  • Wiatrakowiec Bensen B-8M ”Gyrocopter”.  (Źródło: Skrzydlata Polska nr 12/1967).

Źródło:

[1] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[2] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[3] Informacje uzyskane od Mariana Górniaka.
[4] "Wiatrakowiec jednomiejscowy Bensen B-8M Gyrocopter". Skrzydlata Polska nr 12/1967.

blog comments powered by Disqus