Bell 412, 1979

Śmigłowiec wielozadaniowy. USA.
Śmigłowiec Bell-412 (02) Polskich Sił Powietrznych. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

Na początku lat 1970-tych w firmie Bell Helicopter Company opracowany został śmigłowiec Bell 412. Stanowił wersję rozwojową śmigłowca Bell-212 z wirnikiem nośnym o czterech łopatach. Był to pierwszy śmigłowiec zakładów Bell z wirnikiem nośnym tego typu. Pierwszy prototyp został oblatany 3.08.1973 r.

Wersja Bell 412ST została opracowana na zamówienie armii irańskiej j wenezuelskiej. Przeznaczona jest do przewo­zu bardzo ważnych osobistości (VIP). Prototyp wykonał pierwszy lot 21.07.1979 r. W śmigłowcu tym znacznie wydłużono kabiny transportową, przez co zyskano możliwość zabrania na pokład, oprócz pilota, 19 ludzi. Zastosowano podwozie kołowe. W wersji cywilnej można w nim transportować, w komfortowo wyposażonej kabinie, 18 pasażerów. Zmianie uległy drzwi kabiny transportowej oraz obrys górnej części śmigłowca mieszczącej zespól napędowy, który składa się z dwóch silników turbinowych Pratt & Whitney of Canada JT 15D-1 lub Generał Electric CF-7-2A. Śmigłowiec wyposażony został w pilota auto­matycznego i bogaty zestaw awioniki.

W kwietniu 1992 r. Departament Obrony Narodowej Kanady podjął decyzje o zakupie 100 śmigłowców Bell 412.

W Polsce.

W 1989 r. została utworzona firma firmę JOY Company Ltd., która za pomocą śmigłowca  Mi-8 prowadziła przeciwpożaro­we loty patrolowe lasów w Hiszpanii. W perspektywie JOY planowała użytko­wać docelowo 10 śmigłowców o różnym przeznaczeniu (w 1991 r. miało to być do 6 egz.)- po­czątkowo Mi-8, a następnie śmigłowce Bell 412 (3 egz.). W 1991 r. firma planowała utworzenie linii lotniczej z Polski do Zjednoczonych Emiratów Arab­skich, którą miały obsługiwać dwa sa­moloty Iljuszyn Ił-76. Na loty z kraju do Afryki i na Bliski Wschód firma zamierzała wprowa­dzić samoloty Antonow An-12. Zamierzała również zaku­pić używane samoloty Boeing 707 oraz samoloty produkcji szwedzkiej SAAB 340.

W maju 1991 r. w celu zapewnienia Papieżowi Janowi Pawłowi II, podczas Jego IV pielgrzymki, dogodnego środka transportu lotniczego na terenie naszego Kraju, sprowadzono do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie 2 śmigłowce Bell 412SP. Jeden (nr 01) na podwoziu kołowym, drugi (nr 02) na płozach. Śmigłowiec z podwoziem kołowym został zakupiony dla naszego lotnictwa. Miał on luksusowe wyposażenie, spełniające wymagania stawiane maszynom wykorzystywanym do transportu bardzo ważnych osobistości (VIP). Drugi ze śmigłowców różnił się od śmigłowca 01 kabiną transportową, która była wyposażona w podwyższonym standardzie, lecz konstrukcyjnie nie odbiegała od wersji podstawowej. Maszyna mogła zabierać dziesięciu pasażerów. Śmigłowiec nr 02 został wydzierżawiony 36 SPLT na okres wizyt Papieża i został zwrócony we wrześniu 1991 r.

Korzystając z okazji marketingowej, która pojawiła się w kontaktach z firmą Bell Helicopter Textron, w lipcu 1993 r. dokonano wymiany śmigłowca Bell 412SP nr 01 na śmigłowiec Bell 412HP. Śmigłowiec wyposażony w podwozie płozowe umożliwiał przelot 8 VIP-ów. Bell 412HP pełnił funkcję reprezentacyjnego śmigłowca Polskich Sił Zbrojnych.

W latach 2000-nych firma PZL-Świdnik zawarła umowę z firmą Bell na produkcję belek ogonowych do śmigłowców Bell-412/”Huey II”.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Śmigłowiec Bell-412 (02) Polskich Sił Powietrznych na lotnisku Warszawa-Okęcie. (Źródło: Hiuppo via ”Wikimedia Commons”).

Źródło:

[1] Kłosiński P. ”Śmigłowce Bell 412 w Polskim Lotnictwie Wojskowym”. Nowa Technika Wojskowa nr 6/1993.
[2] Kłosiński P. ”Śmigłowce w Spec Pułku”. Nowa Technika Wojskowa nr 2/1995.
[3] Bączyk N. ”AgustaWestland i PZL Świdnik a sprawa polska”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2009.
[4] Kłosiński Paweł "Śmigłowiec wielozadaniowy Bell UH-1 Iroquois". Seria "Typy Broni i Uzbrojenia" nr 150. Wydawnictwo MON. Warszawa 1993.
[5] (m) "Joy". Lotnictwo Aviation International nr 3/1991.

blog comments powered by Disqus