Bednarz miękkopłat, 1980
Motoszybowiec- miękkopłat został zbudowany pod koniec lat 1970- tych przez mgr inż. Czesława Bednarza. Budowa została ukończona w 1980 r. jednak do 1982 r. nie był on oblatany. Składały się na to takie przyczyny, jak braki paliwa, brak odpowiedniego środka transportu oraz warunki pogodowe. Niemniej podczas przeprowadzonych prób stwierdzono, że motoszybowiec zachowuje się poprawnie i przy prędkości ok. 45 km/h odrywa się od ziemi.
W założeniu konstrukcyjnym motoszybowiec miał być składany do paczki o niewielkich wymiarach, był przewożony w kabinie zwykłego Volkswagena. Jednak składanie motoszybowca jak się okazało z tych elementów zajmuje zbyt wiele czasu (1 osoba w ciągu 4 godzin). Później konstruktor zakupił samochód Nysa, który miał służyć jako przewoźny hangar dla motoszybowca.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy zbudowany z rur duralowych.
Płat o obrysie trapezowym, jednodźwigarowy. Pokrycie skrzydła typu membranowego, materiał: płótno namiotowe impregnowane. Lotki uprzednio znajdujące się na końcach skrzydeł zastąpiono odciągami na krawędzi spływu skrzydeł.
Kadłub kratownicowy płaski. Miejsce pilota nie zabudowane.
Ster wysokości i kierunku w kształcie litery T.
Podwozie klasyczne, stałe.
Silnik- Trabant o mocy 19 kW (26 KM).
Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- 9,0 m, długość- 6,3 m, wysokość- 1,85 m, powierzchnia nośna- 12,5 m2.
Masa własna- 105 kg, masa całkowita- 205 kg.
Prędkość minimalna- 45 km/h.
Źródło: