Bartel BM-1 "Maryla", 1925
Projekt został opracowany przez inż. Ryszarda Bartla na konkurs ogłoszony w październiku 1924 r. przez Departament IV Żeglugi Powietrznej na projekt płatowca. Wyniki zostały podane 16.11.1925 r. Projekt został opracowany podczas pobytu konstruktora we Francji. Oznaczony godłem ”Maryla”, zajął pierwsze miejsce w grupie myśliwców jednomiejscowych, zajmując w klasyfikacji ogólnej 4 miejsce i uzyskując III nagrodę.
Stanowił oryginalną konstrukcję, chociaż w pewnym stopniu nawiązywał do francuskich myśliwców Nieuport-Delage. Projekt nie nosił oficjalnego oznaczenia, jednak inż. Bartel oznaczał go jako BM-1. Zgodnie z warunkami konkursu należało się spodziewać zamówienia dwóch prototypów, serii próbnej 10 egzemplarzy, a następnie produkcji seryjnej. W preliminarzu budżetowym Dep. IV. Ż.P. na 1926 r. przewidywano zamówienie w WWS ”Samolot” 100 samolotów myśliwskich, zapewne Bartel BM-1. Niestety, projekt nie został zrealizowany.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudźwigarowy, dwudzielny.
Kadłub półskorupowy. Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe, o interesującym powiązaniu płata z podwoziem.
Uzbrojenie- 4 stałe karabiny maszynowe (2 w skrzydłach i 2 zsynchronizowane).
Wyposażenie- radio, ogrzewanie, inhalator, spadochron.
Silnik- rzędowy Hispano-Suiza o mocy 331 kW (450 KM).
Dane techniczne BM-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m, długość- 7,0 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1020 kg, masa użyteczna- 480 kg, masa całkowita- 1500 kg.
Prędkość max- 285 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.