BAe Systems XPA-18 "Herti"
("Fury")

Bezzałogowy samolot rozpoznawczy. Wielka Brytania.
Bezzałogowy samolot rozpoznawczy BAe Systems XPA-18 ”Herti”. (Źródło: Andrzej Szewczyk- ”szewo.com”).

Bezzałogowy samolot rozpoznawczy ”Herti” (od ang.: High Endurance Rapid Technology Insertion- szybkie wprowadzenie technologii samolotu o dużej długotrwałości lotu) powstał w BAe Systems na bazie polskiego motoszybowca J-6 ”Fregata” konstrukcji Jarosława Janowskiego. Projekt o nazwie ”Morrigan”, opracowany wspólnie przez RAF i BAe Systems, miał potrwać dwa lata. Jest to bezzałogowy statek powietrzny przystosowany do rozpoznania celów i ich kontroli. Jest on skonsolidowany z systemem ICE (Image Collection and Exploitation), który zbiera obrazy powierzchni ziemi, śledzi inne obiekty i namierza ich pozycje.

Prototyp ”Herti” został zbudowany na bazie samolotu J-6 zakupionego w Polsce. Samolot wykonał w tej odmianie pierwszy lot w grudniu 2004 r. w Woomera w Australii. Następnie zamówiono dalsze 11 płatowców u Janowskiego, wyposażając je w Anglii. Licencję na dalszą produkcję motoszybowców J-6 nabyła angielska wytwórnia Slingsby.

W okresie listopad-grudzień 2006 r. Centrum Bojowych Działań Lotniczych RAF oraz koncern BAe System przeprowadziły testy samolotu ”Herti” podczas ćwiczeń wojskowych nad poligonem Woomera w Australii. System skutecznie i samodzielnie przeszukiwał wskazany obszar i wykrywał cele typowe dla możliwych zagrożeń wojsk. Będzie on wykorzystywany w coraz bardziej skomplikowanych ćwiczeniach wojskowych, by określić jego przydatność oraz kierunki dalszego rozwoju.

Do 2008 r. ”Herti” był rozwijany w dalszym ciągu, najważniejsze wprowadzone modyfikacje to zabudowa awioniki, umożliwiającej latanie w nocy i w każdych warunkach atmosferycznych. W lecie 2007 r. w ramach operacji Project Morrigan, samolot ”Herti” przechodził próby w Afganistanie. Nie ujawniono żadnych danych dotyczących samej operacji, jednak ze względu na eksperymentalny charakter tego samolotu można przypuszczacie jego misje nad Afganistanem traktowano doświadczalnie.

Podczas salonu lotniczego Farnborough International Airshow 2008 został zademonstrowany bsl ”Fury” - uzbrojone rozwinięcie ”Herti”. ”Fury” otrzymał wzmocniony płatowiec, nową awionikę oraz system zarządzania podwieszeniami, ponieważ może przenosić uzbrojenie. Egzemplarz pokazany w Farnborough miał podwieszone dwa uniwersalne pociski Thales LMM.

W Polsce.

Bezzałogowy samolot rozpoznawczy ”Herti” był prezentowany podczas XVIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Kielce 2010 (06-09.09.2010 r.).

Konstrukcja:

Wyposażenie rozpoznawcze, przewidywane (”Herti”)- elektrooptyczny system dalekiego zasięgu oraz radiolokator obserwacji bocznej pracujący z wykorzystaniem zakresu podwyższania rozdzielczości metodą sztucznej apertury.

Dane techniczne:

Galeria

  • Bezzałogowy samolot rozpoznawczy BAe Systems ”Herti” prezentowany na XVIII MSPiO Kielce 2010. (Źródło: Copyright  Jarosław Chęciński - http://www.aerospotter.com/cms/).

Źródło:

[1] Informacja. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/2006.
[2] MF, JBG ”BAE Systems Herti coraz bliżej służby”. Lotnictwo nr 4/2007.
[3] Abraszek P. ”Farnborough 2008”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/2009.
[4] Abraszek P. ”Bezzałogowce w Afganistanie”. Nowa Technika Wojskowa nr 2/2010.
[5] Glass A. "Samoloty Jarosława Janowskiego". Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 65 (10/2010).
blog comments powered by Disqus