Anonimowy pionowzlot, ok. 1914

Bezzałogowy ornitopter doświadczalny. Polska.
Anonimowy pionowzlot w zbiorach Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie. (Źródło: Andrzej Glass ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”).

Przed 1914 r. na ziemiach polskich został zbudowany bezzałogowy ornitopter silnikowy. Konstrukcja tej maszyny, dość dziwaczna, była przyczyną, iż nie wzniosła się ona w powietrze. Konstruktor przekazał ją w 1933 r. anonimowo Muzeum Przemysłu i Techniki w Warszawie, gdzie był eksponowany, uległ zniszczeniu podczas Powstania Warszawskiego w 1944 r. Prawdopodobnie konstruktorem był ziemianin S. Kulesza mieszkający koło Buska w Kieleckiem, który od 1911 r. prowadził prace nad swą maszyną latającą i w 1913 r. przedstawił model swej konstrukcji w Petersburgu.

Konstrukcja:
Bezzałogowy jednopłat o konstrukcji drewnianej.
Płaty prostokątne z eliptycznymi zakończeniami, jednodźwigarowe, usztywnione słupkami z drutami, kryte płótnem.
Kadłub z listew drewnianych stanowił rusztowanie dla zamocowania napędu i powierzchni nośnych, a dolną jego część stanowiło podwozie, wyposażone z przodu w dwa drewniane koła szprychowe okute obręczami, z tyłu zaś w drewnianą płozę. Dwa długie wysięgniki wystające do tyłu miały służyć jako dźwignie sterowania.

Silnik- spalinowy o mocy kilku KM napędzał dwa przeciwbieżne śmigła o łopatach z wklęsłych, metalowych, okrągłych tarcz.

Dane techniczne:
Rozpiętość- ok. 4 m, długość kadłuba- ok. 3 m.
Masa własna- ok. 70 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus