Avro Regional Jet, 1992
(RJ 70, RJ 85, RJ 100, RJX 70, RJX 85, RJX 100, "Avroliner")

Samolot komunikacyjny regionalny. Wielka Brytania.
Samolot komunikacyjny regionalny Avro RJ-85 ”Avroliner” linii lotniczych Blue1. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”airfoto.pl”).

Samolot komunikacji regionalnej Avro Regional Jet powstał w wyniku daleko posuniętej modernizacji samolotu BAe 146. Samolot otrzymał w cztery silniki turboodrzutowe Textron Lycoming (późniejsze oznaczenie AlliedSignal) LF507, zamontowano także nowe wyposażenie awioniczne.

Opracowano szereg wersji, których oznaczenie odpowiada liczbie miejsc pasażerskich:
- RJ 70- wersja podstawowa, zabiera 70-90 pasażerów,
- RJ 85- nieco dłuższa, dla 85-112 osób,
- RJ 100- największa wersja, mieści 100-128 pasażerów,
- RJ 115- wersję o zwiększonej masie użytecznej, mogącą zabrać 115-128 pasażerów. Jej gabaryty nie zwiększyły się w porównaniu z RJ 100, zwiększona liczba miejsc pasażerskich została uzyskana przez zagęszczenie miejsc. Samolot nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem. Linie lotnicze Dan-Air złożyły wstępne zamówienie na kilka takich maszyn, ale zostało ono anulowane,
- RJ 120 (początkowo RJ-X)- wersja dwusilnikowa. Projekt nie doczekał się realizacji.

Samoloty wszystkich wersji Avro RJ mogły być w prosty sposób przebudowane z maszyn pasażerskich na combi (pasażersko-towarową). Jako pierwszy został oblatany prototyp RJ 85, w dniu 23.03.1992 r. Pierwszy egzemplarz seryjny RJ 85 został przekazany użytkownikowi w kwietniu 1993 r. Oblot prototypu RJ 100 odbył się 13.05.1992 r., a pierwszy seryjny samolot trafił do linii lotniczych w lipcu 1993 r. Prototyp RJ 70 został oblatany 23.07.1992 r., a dostawy rozpoczęły się w sierpniu 1993 r.

Od 1998 r. prowadzone były prace studialne mające na celu wprowadzenie zmian konstrukcyjnych, które obniżyłyby masę własną płatowca i zmniejszyłyby opór aerodynamiczny. Podjęto również decyzję o wymianie jednostki napędowej na silniki turboodrzutowe AlliedSignal AS907 lub Pratt & Whitney Canada PW 308. Miało to przynieść mniejsze zużycie paliwa, zmniejszenie masy własnej i obniżenie kosztów eksploatacji. Nowe samoloty otrzymały oznaczenie Avro RJX 70, RJX 85 i RJX 100. Rozpoczęcie prac konstrukcyjnych w tym programie ogłoszono w marcu 2000 r.

Do października 2000 r. zamówiono łącznie 165 egz. wszystkich wersji Avro RJ (12 egz. RJ 70, 84 egz. RJ 85 i 69 egz. RJ 100), z których dostarczono 154 egz. (odpowiednio 12, 79 i 63). Portfel zamówień na RJX wynosi 2 egz. RJX 85 i opcjonalnie 6 egz. RJX 100. Samoloty z rodziny Avro Regional Jet zostały zakupione, m.in przez linie lotnicze Business Express, Crossair, Lufthansa Cityline, Northwest/Mesaba, Sabena/DAT, Turkish Airlines.

W Polsce.

W 1999 r. poinformowano, że niebawem miała rozpocząć się w PZL Mielec produkcja pierwszej partii podzespołów do skrzydeł samolotu komunikacyjnego Avro Regional Jet.

Konstrukcja:
Załoga- , pasażerów max: RJ 70- 70-90, RJ 85- 85-112, RJ 100- 100-128.

Napęd- 4 silniki turboodrzutowe AlliedSignal LF507 o ciągu 31,1 kN każdy.

Dane techniczne RJ 70 (wg [2]):
Rozpiętość- 26,21 m, długość- 26,2 m, wysokość- 8,61 m.
Masa własna- 23900 kg, masa użyteczna max (płatna)- 10205 kg, masa startowa max- 43091 kg.
Prędkość przelotowa- 763 km/h, zasięg max- 3074 km.

Dane techniczne RJ 85 (wg [2]):
Rozpiętość- 26,21 m, długość- 28,6 m, wysokość- 8,59 m.
Masa własna- 24600 kg, masa użyteczna max (płatna)- 11566 kg, masa startowa max- 43998 kg.
Prędkość przelotowa- 763 km/h, zasięg max- 2963 km.

Dane techniczne RJ 100 (wg [2]):
Rozpiętość- 26,21 m, długość- 30,99 m, wysokość- 8,59 m.
Masa własna- 25600 kg, masa użyteczna max (płatna)- 12247 kg, masa startowa max- 46040 kg.
Prędkość przelotowa- 763 km/h, zasięg max- 2759 km.

Źródło:

[1] BG & GS ”Gripeny bliżej Polski”. Nowa Technika Wojskowa nr 9/1999.
[2] Głowacki B., Sobczak G. ”Współczesne samoloty pasażerskie”. Wydawnictwo Lampart. Warszawa 2002.
blog comments powered by Disqus