Avro 685 "York", 1942

Samolot pasażerski, transportowy. Wielka Brytania.
Prototyp samolotu Avro 685 ”York”. (Źródło: via ”Wikimedia Commons”).

Samolot pasażerski i transportowy Avro 685 ”York” został oblatany w 1942 r. W jego konstrukcji wykorzystano płat, zespoły napędowe i podwozie z bombowca Avro ”Lancaster”.

”York” stosowany był w Transport Command od 1942 r. Egzemplarz LV633 był osobistą maszyną dyspozycyjną premiera Winstona Churchilla. Na samolocie tym król Jerzy VI dokonał w 1943 r. podróży przez Gibraltar do Afryki Północnej.

W Polsce.

Polscy piloci przydzieleni do 511 angielskiego dywizjonu transportowego (baza Lyneham) wykonywali od 1944 r. loty na samolotach Avro ”York” na terenie Wielkiej Brytanii oraz do Afryki Północnej, krajów Bliskiego Wschodu i do Indii. Ponadto maszyny tego typu były oblatywane przez Polaków w jednostkach Maintennance Unit i rozprowadzane w systemie Ferry na obszarze Wysp Brytyjskich, m.in. w 20 M.U. & 2 Ferry Pilots Pool z bazą w Aston Down.

Po zakończeniu II wojny światowej samolotach Avro ”York”; latali również polscy piloci, którzy wstąpili do Royal Air Force, m.in.: Tadeusz Wierzbowski (w 23 MU w Aldergrove w Irlandii Północnej), Józef Tyszko (łączny nalot 56 h), Bolesław Korpowski (w 1948 r. w 40 Sqn RAF).

Konstrukcja:
Załoga- 3 osoby, pasażerów- 12-30.

Napęd- 4 silniki rzędowe:
- Mk.I- Rolls-Royce ”Merlin 24” o mocy 1202 kW (1635 KM) każdy.

Dane techniczne Mk.I (wg [1]):
Rozpiętość- 31,1 m, długość- 23,9 m, wysokość- 5,0 m, powierzchnia nośna- 112,0 m2.
Masa własna- 19076 kg, masa całkowita- 31000 kg.
Prędkość max- 480 km/h, prędkość przelotowa- 375 km/h, pułap- 7940 m, zasięg- 4340 km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] Zmyślony W. ”Tadeusz Wierzbowski”. ”Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej”.
[3] Olejko A., Mroczkowski K.,"Szachownice nad okupowaną Europą". Wydawnictwo: Libra. Rzeszów 2011.
blog comments powered by Disqus