Avro 698 "Vulcan", 1952
W końcowej fazie II wojny światowej, bombowce Bomber Command RAF wspierane przez USAAF w czasie całodobowych nękających nalotów strategicznych doprowadziły do wygaśnięcia w Niemczech chęci do dalszego prowadzenia działań wojennych. Doświadczenia te wykazały konieczność posiadania silnych formacji Bomber Command wyposażonych w najnowocześniejsze samoloty zdolne do przenoszenia broni nuklearnej na znaczne odległości. Miały one dać Wielkiej Brytanii zdolności odstraszania potencjalnego zagrożenia atakiem atomowym.
Taka potrzeba doprowadziła do sporządzenia specyfikacji B.14/46 na samolot bombowy o następujących właściwościach: możliwość bazowania w dowolnym miejscu na kuli ziemskiej, możliwość atakowania celów oddalonych od bazy o 2735 km przy przenoszeniu ładunku o masie 4536 kg. zasięg z pełnym ładunkiem uzbrojenia ok. 6437 km, możliwość lotu z dużą prędkością na wysokości 13 715 m, zdolność do wykonywania ataku z wysokości dochodzącej do 12 000 m.
Wymagania te zostały ujęte ostatecznie w Specyfikacji B.35/46, która doprowadziła do skonstruowania i zbudowania samolotów zwanych w Bomber Command „bombowcami V". Były nimi konstrukcje Vickers "Valiant", Avro 698 "Vulcan" i Handley Page "Victor". Każda z tych wytwórni zaprezentowała odmienne podejście do rozwiązania napotykanych głównych problemów technicznych. Projekt samolotu Avro "Vulcan" został opracowany w firmie A.V.Roe and Company Limited. W jego konstrukcji zastosowano skrzydła typu delta. Dzięki temu konstruktorzy uzyskali doskonalą spójność konstrukcji w połączeniu z wielką objętością wysokich komór u nasady skrzydeł oraz wieloma dodatnimi cechami aerodynamiki. Niepewności związane z aerodynamiką i sterownością „czystej delty" spowodowały budowę krótkiej serii jednomiejscowych samolotów doświadczalnych Avro 707 w celu przebadania osiągów i sterowności takiej konfiguracji.
Pierwszy z dwóch prototypów samolotu "Vulcan" został oblatany 3.08.1952 r. Napędzany był przez cztery silniki turboodrzutowe Rolls-Royce "Avon" RA.3 o ciągu po 28,89 kN. Przed katastrofą 14.09.1958 r. (wg [4]- 20.09.958 r.) do napędu używano w nim kolejno silników: Arrnstrong Siddeley "Sapphire" o ciągu po 35,56 kN i Rolls-Royce "Conway" R.Co.7- 66,68 kN ciągu. Drugi prototyp wystartował do pierwszego lotu 3.09.1953 r. Pierwszy samolot z serii produkcyjnej "Vulcan B. Mk 1 w dniu 4.02.1955 r. Oficjalne próby przeprowadzone w Boscombe Down ujawniły, że loty z dużymi przeciążeniami na dużych wysokościach mogą powodować zjawisko buffetingu. które z kolei może doprowadzić do zmęczeniowego zniszczenia struktury skrzydła. Stąd też, zanim typ wszedł do eksploatacji, zmniejszono kąt skosu krawędzi natarcia skrzydła na odcinku od nasady skrzydła do mniej więcej połowy rozpiętości. Dało to załamanie krawędzi natarcia w miejsce linii prostej. 5.10.1955 r. w czasie lotu z tak zmienionym skrzydłem, uznano, że płatowiec "Vulcana" nie budzi zastrzeżeń i pozostałe zbudowane już samoloty zmodyfikowano do tego standardu. Kadłub o przekroju kołowym przechodził płynnie w deltoidalne skrzydło, trójpodporowe podwozie miało na przedniej goleni dwa koła, a na goleniach podwozia głównego ośmiokołowy wózek. Załogę stanowiło pięć osób. Samolot nie był wyposażony w uzbrojenie obronne, mógł natomiast przenosić w wewnętrznym przedziale bombowym do 10 000 kg bomb lub min. W samolotach B.Mk 1 stosowano początkowo silniki turboodrzutowe Bristol Siddeley "Olympus" Mk 101 o ciągu 48,9 kN, później zastępowano je jednostkami: "Olympus" Mk 102 lub Mk 104- odpowiednio 53,34 kN i 60,0 kN. W 1963 r. wszystkie znajdujące się już w eksploatacji samoloty poddano modyfikacji przez zmianę stożka spływowego kadłuba, w którym pomieszczono urządzenia do zakłócania elektronicznego. Tak zmodyfikowane samoloty otrzymały oznaczenie "Vulcan" B. Mk 1A.
Drugi prototyp w nowej konfiguracji, oferującej zwiększone możliwości, wystartował 31.08.1957 r. Miał on silniki o większym ciągu a skrzydło ze zwiększoną powierzchnią. Zamiast znanych z Mk 1 rozdzielonych powierzchni lotek i sterów wysokości wprowadzono połączone powierzchnie sterolotek. Inne zmiany objęły: zabudowę APU (pomocniczy zespól napędowy), przystosowanie do tankowania w powietrzu, zabudowę wyposażenia do przenoszenia sterowanej bomby "Blue Steel" lub pocisku klasy powietrze-ziemia Skybolt". Wersja ta, pod oznaczeniem "Vulcan" B.Mk 2, weszła do eksploatacji w 1960 r. W momencie zarzucenia konstrukcji "Skybolta" w 1963 r., bomby "Blue Steel" przewidziano jako podstawowe uzbrojenie.
Po przejęciu funkcji odstraszania przez balistyczne pociski rakietowe "Polaris" przenoszone przez okręty podwodne, doprowadziło do zaadaptowania samolotów "Vulcan" do dokonywania ataku z małej wysokości po locie na dużą odległość z możliwością przenoszenia bomb konwencjonalnych. Penetrację przestrzeni powietrznej nieprzyjaciela miały im ułatwić rozbudowane systemy zakłócania elektronicznego. W latach 1962-1964 samoloty B. Mk 2 zostały wyposażone w silniki "Olympus" 301 o ciągu 88,9 kN. Ostatecznym standardem, do którego zmodernizowano większość maszyn wersji B. Mk 2 był "Vulcan B. Mk 2A". Przenosił on pocisk "Blue Steel", był także wyposażony w nowoczesne systemy zakłócania elektronicznego oraz radar śledzenia terenu, niezbędny przy penetracji na malej wysokość.
W 1973 r. część samolotów "Vulcan" wycofano czasowo z eksploatacji i poddano przebudowie do wypełniania zadań strategicznego rozpoznania morskiego. Zostały wyposażone w wiele elektronicznych i optycznych czujników tajnych systemów wywiadowczych. Powstałe w ten sposób maszyny "Vulcan" Mk 2 MMR (wg [3]- oznaczone jako SR. Mk 2) stosowano operacyjnie od 1974 r. w Dywizjonie 27.
Na początku lat 1980-tych uznano, że wydłużanie odporności zmęczeniowej zachowanych samolotów nie ma sensu ze względu na koszty. W okresie od czerwca 1981 r. do czerwca 1982 r. postanowiono wycofać ze służby wszystkie "Vulcany", ale w połowie realizacji tego procesu, w kwietniu 1982 r., wojska Argentyny zajęły Falklandy (Malwiny).
Seryjna produkcja bombowców "Vulcan" zamknęła się liczbą 134 samolotów, w tym 45 maszyn wersji B. Mk 1 oraz 89 wersji B. Mk 2. Były one używane przez RAF w sześciu dywizjonach operacyjnych: 9, 35. 44, 50.101 i 617 w wersji B. Mk 2 oraz w 27. Strategic Reconnaissance Squadron- Mk 2 MMR i B. Mk 2. Te ostatnie zostały wycofane z eksploatacji wkrótce po zakończeniu wojny falklandzkiej. Wówczas z wszystkich trzech dywizjonów nadal użytkujących "Vulcany" wybrano kilka najlepiej zachowanych samolotów w celu utworzenia zespołu bojowego, który mógłby zaatakować Falklandy z bazy na Wyspie Wniebowstąpienia. "Vulcany" wykonały wówczas 7 lotów bojowych z Wyspy Wniebowstąpienia w celu atakowania lotniska i radaru w Stanley na Falklandach. Operacje te nosiły kodową nazwę "Black Buck" od 1 do 7". Sześć samolotów z tej grupy przebudowano do standardu latającej cysterny "Vulcan" K. Mk 2, instalując zwijany przewód dla sondy w miejscu tylnego przedziału aparatury zakłócającej, a dodatkowe zbiorniki paliwa w niewykorzystywanej komorze bombowej. Te egzemplarze pozostały w służbie najdłużej, gdyż wycofano je dopiero w marcu 1984 r.
Dwa samoloty B.Mk 1 były używane przy projektowaniu nowych zespołów napędowych: Rolls-Royce "Conway" R.Co.11, turbowentylatorowego Rolls-Royce "Spey". Wykonywano loty również z piątym silnikiem zabudowanym na wysięgniku podkadłubowym wyposażonym w rozdwojony wlot powietrza. Silnik ten był naddźwiękową wersją silnika "Olympus" przewidzianą do napędu BAC TSR 2 i Aérospatiale/BAC "Concorde".
W Polsce.
W 1952 r. Flying Officer (por.) Aleksander Maisner, w czasie II wojny światowej pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, rozpoczął służbę w 50. Bomber Squadron (dywizjonie bombowych). Latał na taktycznych samolotach bombowych English Electric ”Canberra”. Stacjonował w bazie RAF Binbrook, niedaleko Grimsby, nad Morzem Północnym. Zdobył duże doświadczenie jako pilot i jako instruktor. Następnie przeszedł na kolejny typ, tym razem na bombowiec strategiczny Avro 698 ”Vulcan” B.1. Był jednym z pierwszych pilotów RAF, którzy przeszkolili się na samolocie ”Vulcan” i przez kolejne 3 lata odpowiadał za szkolenie pilotów podczas wprowadzania tych maszyn do uzbrojenia RAF. Od 1955 do 1959 r. w stopniu Squadron Leadera (mjr) pracował w 230 Operational Conversion Unit w bazie RAF Waddington, jako szef wyszkolenia naziemnego, współpracując z wyposażonym w samoloty ”Vulcan” B.1 83. Squadronem.
Dodam tylko, że Aleksander Maisner w 1975 r. objął urząd wiceministra lotnictwa Wielkiej Brytanii. Karierę zakończył w 1977 r. w stopniu Air Vice-Marshal (generał dywizji).
Na samolotach ”Vulcan”loty wykonywali również Władysław Potocki i Zbigniew Oleński.
Konstrukcja:
Pięciomiejscowy średniopłat o konstrukcji metalowej.
Płat typu "delta".
Kadłub o przekroju kołowym przechodził płynnie w deltoidalne skrzydło.
Usterzenie składało się tylko ze statecznika pionowego ze sterem kierunku, stery wysokości były wkomponowane w krawędź spływu skrzydła.
Podwozie trójpodporowe z przednim kołem, chowane w locie.
Kabina zakryta, dwaj piloci zajmowali miejsca obok siebie na fotelach katapultowych.
Wyposażenie: system zakłócania elektronicznego.
Uzbrojenie: brak uzbrojenia obronnego. Udźwig bomb- 10 000-21 454 kg.
Napęd- 4 silniki turboodrzutowe:
- pierwszy prototyp- Rolls-Royce "Avon" RA.3 o ciągu 28,89 kN (2948 kG) każdy lub Siddeley "Sapphire" o ciągu 35,56 kN (3629 kG) każdy albo Rolls-Royce "Conway" R.Co.7 o ciągu 66,68 kN (6804 kG) każdy,
- B. Mk 1- Bristol Siddeley "Olympus" Mk 101 o ciągu 48,9 kN (4990 kG) każdy lub Bristol Siddeley "Olympus" Mk 102 o ciągu 53,34 kN (5443 kG) każdy albo Bristol Siddeley "Olympus" Mk 104 o ciągu 60,0 kN (6123 kG) każdy,
- B. Mk 2- Bristol Siddeley "Olympus" Mk 301 o ciągu 88,9 kN (9072 kG) każdy.
Dane techniczne B.2 (wg [3]):
Rozpiętość- 33,83 m, długość- 30,45 m. wysokość- 8,28 m, powierzchnia nośna- 368,26 m2.
Masa startowa max- 113 398 kg.
Prędkość max na dużych wysokościach- 1038 km/h. prędkość przelotowa na dużej wysokości- 1006 km/h, pułap- 19 810 m, zasięg- 7403 km.
Galeria
Źródło:
[1] Kubala K. ”Aleksander Maisner”. Lotnictwo nr 3/2009.
[2] Adamski J. ”Aleksander Maisner”. ”Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej”.
[3] "Samoloty- Encyklopedia Lotnictwa". Wydawnictwo De Agostini.
[4] "Wielka Encyklopedia Lotnicza".
[5] "Vulcany nad Falklandami. Operacje „Black Buck”". konflikty.pl/
[6] Matusiak W. "Władysław Potocki 1919-1996". Skrzydlata Polska nr 2/1997.
[7] Zuk B. "Janusz Zurakowski. Legend in the skies.", St. Catharines 2004 via "Niepolskie Statki Powietrzne Polskich Lotników"