Avro 691 "Lancastrian", 1943
Samolot pasażersko-transportowy Avro 691 ”Lancastrian”, wariant rozwojowy bombowca Avro ”Lancaster”, przystosowany był zarówno do przewozu osób, jak i do transportu ładunków. Od poprzednika różnił się brakiem uzbrojenia, oknami w bokach kadłuba wyposażeniem wnętrza oraz pełnym wyoblonym przodem i opływową owiewką w tyle kadłuba.
W Polsce.
Polacy oblatywali maszyny tego typu po remontach i przeróbkach w N°20 Maintennance Unit oraz rozprowadzali je lotem na obszarze Wysp Brytyjskich, m.in. w ramach N°2 Ferry Pilots Pool.
Konstrukcja:
Załoga- 3-4 osoby, pasażerów- 9.
Napęd- 4 silniki rzędowe:
- Mk.I- Rolls-Royce ”Merlin 24” o mocy 1202 kW (1635 KM) każdy.
Dane techniczne Avro 691 ”Lancastrian” (wg [1]):
Rozpiętość- 31,09 m, długość- 23,41 m, wysokość- 5,9 m, powierzchnia nośna- 119,5 m2.
Masa całkowita- 29484 kg.
Prędkość max- 500 km/h, prędkość przelotowa- 370 km/h, pułap- 7010 m, zasięg- 6680 km.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.