Aviatik C-II, 1915

Samolot rozpoznawczy. Niemcy.
Samolot rozpoznawczy Aviatik C-II w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970).

Samolot wywiadowczy Aviatik C-II zbudowany został w 1915 r. w firmie Aviatik z Miluzy w Alzacji. Był to typ pośredni pomiędzy samolotami Aviatik C-I i Aviatik C-III. Był do nich ogólnie podobny, posiadał tylko zmienioną konstrukcję usterzenia oraz dodany zagłówek za kabinami załogi. Zbudowano 43 samoloty Aviatik C-II, które były przez krótki okres używane w niemieckim lotnictwie wojskowym.

W Polsce.

W Polsce znajdował się w dniu 15.03.1919 r. jeden Aviatik C-II w hali Zeppelina na Winiarach. Ujęto go prawdopodobnie w wykazie samolotów nie rozpoznanych. Nie ma informacji, że był używany. Został prawdopodobnie oddany do kasacji w kwietniu 1921 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Kabiny odkryte, obserwator zajmował pierwszą kabinę.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 lub 2 k.m. ruchome karabiny maszynowe obserwatora Parabellum wz. 14 kal. 7,92 mm z obu stron kabiny na prowadnicach szynowych.

Silnik- rzędowy Benz Bz-IV o mocy 147 kW (200 KM) (wg [1], ale to chyba pomyłka?).

Dane techniczne C-II (wg [1]):
Rozpiętość- 11,8 (wg [2]- 11,71) m, długość- 6,95 m, wysokość- 2,95 m, powierzchnia nośna- 35,0 m2.
Masa całkowita- 1509 kg.
Prędkość max- 155 km/h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Gray P., Thetford O. ”German Aircraft of the First World War”. Doubleday & Company, Inc. Garden City. New York 1970.
blog comments powered by Disqus