Aviatik B-II, 1915

Samolot rozpoznawczy, bombowy. Austro-Węgry.
Samolot Aviatik B-II nr 32.36 z (jak podają niektóre źródła) "lwowskimi" znakami rozpoznawczymi. (Źródło: archiwum).

W Polsce.

Na samolotach Aviatik B-II latali również Polacy, lotnicy w służbie Monarchii Austro-Węgierskiej:
- od grudnia 1915 r. do kwietnia 1916 r. we kompanii rozpoznawczej Flik 18 latał pilot Karol Kulik. Kompania była w tym czasie wyposażona w samoloty Aviatik B-II i Oeffag C-I i Hansa-Brandenburg B-I. W jednostce tej Karol Kulik wykonywał loty na rozpoznanie wojsk rosyjskich. Jest bardzo prawdopodobne, że wykonywał loty na wszystkich trzech typach samolotów.

Wg [1]- w Księdze Ku Czci Poległych Lotników na stronie 110 pokazany jest na zdjęciu samolot Aviatik B-II nr 32.36, który znajdował się na wyposażeniu polskiego lotnictwa. Wg Andrzeja Morgały jest to niezgodne z prawdą, ponieważ w Polsce nie było samolotów tego typu.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora. Udźwig bomb- 60 kg.

Silnik- rzędowy Daimler o mocy 89 kW.

Dane techniczne B-II (wg [2]):
Rozpiętość- 14,0 m, długość- 8,0 m, wysokość- 3,2 m, powierzchnia nośna- 35,2 m2.
Masa własna- 562 kg, masa użyteczna- 318 kg, masa całkowita- 880 kg.
Prędkość max- 109 km/h, pułap- 2500 m, zasięg- 480 km, czas lotu- 4 h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Bączkowski W. ”Samoloty bombowe I wojny światowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1986.
[3] Butkiewicz J. ”Karol Kulik”. Lotnictwo z szachownicą nr 15.
blog comments powered by Disqus