Aviat (Christen) "Eagle II", 1977

Samolot akrobacyjny. USA.
Samolot akrobacyjny Christen ”Eagle II”. (Źródło: Marek Szufa- "Szufa Airshow").

Frank Christiansen z USA opracował w połowie lat 1970-tych dwumiejscowy samolot akrobacyjny Christen "Eagle". Samolot ten powstał w firmie Christen Industries, produkującej wyposażenie samolotów akrobacyjnych. "EagIe" przypomina zewnętrznie znany dwumiejscowy samolot akrobacyjny Pitts "Special", jednak konstrukcyjnie znacznie się od niego różni.

Prototyp został oblatany w lutym 1977 r. Przewidywano jego produkcję w zesta­wach do samodzielnego montażu przez od­biorcę w następujących wersjach:
- "EagIe I"- jednomiejscowy ze śmigłem przestawial­nym,
- "EagIe IF"- jednomiejscowy ze śmigłem stałym,
- "EagIe II"- dwumiejscowy ze śmigłem przestawialnym,
- "EagIe IIF"- dwumiejscowy ze śmigłem sta­łym.

Do 1978 r. firma Christen wyprodukowała 25 kompletnych zestawów do składania dla amatorów. Są one jednak kosztowne (po 25 000 $), a złożenie samolotu wymaga wkładu pracy 1400 godzin. Z tego też powodu -samolot nazywany jest akrobacyjnym Rolls Roycem albo też największym i najdroższym modelem do składania. Samolot wykazuje prawidłową sterowność, stateczność i małe siły na sterownicach. "Eagle II" stał się poważnym konkurentem pro­dukowanych od dawna samolotów Pitts "Special".

Powstała również wersja "Super Eagle", napędzana silnikiem Lycoming AEIO-540 o mocy 221 kW (300 KM). Zbudowano tylko 1 lub 2 samoloty.

W 1991 r. firma Christen Industries została przejęta przez Aviat Aircraft Inc., która przejęła produkcję zestawów samolotów pod nazwą Aviat "EagIe II".

W Polsce.

W Polsce znajdował się samolot Christen ”Eagle II”, który posiadał amerykańskie znaki rejestracyjne N54CE. Właścicielem samolotu był znany polski pilot akrobacyjny Marek Szufa. W dniu 18.06.2011 r. podczas V Płockiego Pikniku Lotniczego, w trakcie wykonywania jednego z manewrów nad Wisłą, pilotowany przez Szufę "Eagle II" zderzył się z powierzchnią wody. Pilot trafił do szpitala, jednak jego obrażenia okazały się śmiertelne. Samolot został zniszczony.

Konstrukcja:
Jedno- lub dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Płat. Obrys prostokątny z półkolistymi końcówkami, płat dolny prosty z bardzo małym wzniosem, płat górny ze skosem 7°30', bez wzniosu. Profile płatów syme­tryczne. Kon­strukcja dwudźwigarowa, drewniana, żebra kratownicowe; pokrycie nosków sklejko­we, reszta płatów kryta płótnem, w przestrzeniach międzydźwigarowych wykrzyżowania usztywniające z drutu stalowego. Komora dwupłata wykrzyżowana cięgnami z drutu stalowego. Płat górny mocowany do kadłuba na piramidzie wyprowadzonej ze struktury. Płaty połączone wzajemnie stójkami z rur o przekroju kroplowym. Wejścia rur w płaty oprofilowane trójkąt­nymi owiewkami. Lotki na obu płatach, lotki płatów górnego i dolnego wzajemnie połączone popychaczami. Szkielet drewniany, pokrycie płócienne.
Kadłub spawany z rur stalowych, pokryty tkaniną oraz blachą lekkostopową.
Kadłub o przekroju prostokątnym, od góry sklepiony łukowo. Struktura kratownico­wa, spawana z rur stalowych. W przed­niej części kratownicy wyprowadzona pi­ramidka niosąca płat górny. W komorze kratownicy pod płatem górnym mieści się zbiornik paliwowy. Przednia część ka­dłuba pokryta odejmowanymi płytami z blachy duralowej, mocowanymi do szkie­letu z profili duralowych; część tylna (za kabiną) pokryta płótnem. Kabina zakryta jednoczęściową osłoną ze szkła organicznego.
Usterzenie klasyczne, obrysy usterzeń trapezowe z owalnymi końców­kami. Profile płaskie. Konstrukcja statecz­nika metalowa (dźwigar i krawędzie na­tarcia gięte z rur). Pokrycia stateczników z tkaniny poliestrowej. Stateczniki usztyw­nione cięgnami. Szkielet sterów drewnia­ny, pokrycie z tkaniny poliestrowej.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- zestaw przyrządów wyma­gany przepisami, radiostacja Edo-Aire RT- -563 lub RT-553.
Instalacje: elektryczna.

Silnik- tłokowy Lycoming AE 10-380-A1D o mocy 147 kW (200 KM).

Dane techniczne ”Eagle II” (wg [3]):
Rozpiętość- 6,6 (wg [4]- 6,7) m, długość- 5,4 (wg [4]- 5,64) m, wysokość- 2,0 (wg [4]- 1,98) m, powierzchnia nośna- 11,94 (wg [4]- 11,61) m2.
Masa własna- 465 kg, masa użyteczna- 251 kg, masa startowa- 716 kg.
Prędkość dopuszczalna- 341 km/h, prędkość max- 295 km/h, prędkość przelotowa- 264 km/h, prędkość ekonomiczna- (wg [4]- 264) km/h, wznoszenie- 10,7 (wg [4]- 10,66) m/s, pułap- (wg [4]- 5180) m, zasięg- 608 (wg [4]- 611) km.

Galeria

  • Samolot akrobacyjny Christen ”Eagle II” Marka Szufy na lotnisku Kętrzyn - Wilamowo . (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski via "aviateam.pl"</a>).
  • Christen ”Eagle II”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 50/1978).
  • Christen ”Eagle II”, przekrój perspektywiczny. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 38/1978).

Źródło:

[1] ”Szufa Airshow”
[2] sk "Marek Szufa zginął dwa lata temu". lotniczapolska.pl.
[3] "Christen ”Eagle II". Skrzydlata Polska nr 50/1978.
[4] T. M. "Christen Eagle II". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 4/1982.
blog comments powered by Disqus