Gorszczyński Croses EC-3 "Pou Plume", 1977

Samolot sportowy amatorski. Polska.
Samolot amatorski Croses EC-3 ”Pou Plume” zbudowany przez Józefa Gorszczyńskiego. (Źródło: Zdjęcie pochodzi z ”Archiwum UM Świdnik i Stowarzyszenia Forum Świdnika”).

W 1970 r. Józef Gorszczyński rozpoczął budowę, na podstawie francuskiej dokumentacji, amatorskiego samolotu Croses EC-3 ”Pou Plume”. Budowa została zgłoszona w IKCSP. Do napędu zastosowany został silnik samochodowy Rectimo 4AR (czyli francuską Volkswagen VW 1200) o pojemności 1200 cm3. W budowie pomocy udzieliły Doświadczalne Zakłady Szybowcowe w Bielsku. Zważywszy ówczesne trudności we wszystkim, podjęcie takiej budowy było karkołomnym aktem heroizmu lub nieprzezwyciężonej wprost miłości do samolotów. Budowa samolotu została zakończona w 1975 r. W lipcu 1975 r. wykonano na nim pierwszy lot na holu bez silnika (zamiast silnika umieszczono balast), oblotu tego dokonał konstruktor samolotu. Pierwszy lot z silnikiem wykonał w czerwcu 1977 r. inż. Gawęcki. W dniu 11.08.1978 r. samolot został  zarejestrowany i otrzymał znaki SP-0023, które 16.07.1984 r. zostały zmienione na SP-FGA.

"Pou Plume" to bardzo nietypowy samolot i nietypowo się nim steruje- nie ma bowiem steru wysokości (steruje się odchylając w górę lub w dół jedno ze skrzydeł) oraz lotek (nie ma możliwości bezpośredniego sterowania przechyleniem samolotu). Konstruktor wylatał na nim 800 h, używając go nawet do turystyki zagranicznej.

Samolot często był prezentowany publicznie, m.in. na I Ogólnopolskim Zlocie Konstruktorów Amatorów Lotniczych w Łodzi (13- 19.07.1981 r.), na III Zlocie Amato­rów Konstruktorów (odbył się na lotnisku Centrum Szybowcowego w Lesznie Wielkopolskim w dniach 29- 30.09.1984 r.) i na XII Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy w 1993 r. Po śmierci Józefa Gorszczyńskiego (15.08.2003 r.) rodzina postanowiła przekazać samolot do muzeum lotnictwa.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat- tandem o konstrukcji drewnianej.

Silnik- samochodowy Rectimo 4AR o mocy 29 kW (40 KM).

Dane techniczne EC-3 "Pou Plume" (wg [8]):
Rozpiętość górnego płata- 7,8 m, rozpiętość dolnego płata- 7,0 m, długość- 4,8 (wg [7]- 4,5) m, wysokość- 1,9 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa własna- 199,6 (wg [7]- 169) kg, masa całkowita- 300 (wg [7]- 286) kg.
Prędkość max- 100 (wg [7]- 110) km/h, prędkość przelotowa- 90 km/h, prędkość minimalna- 55 (wg [7]- 30) km/h, wznoszenie- 2 m/s, zasięg- 313 km.

Galeria

  • Samolot amatorski Gorszczyński Croses EC-3 ”Pou Plume”  na Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Jacek Waszczuk).
  • Samolot amatorski Gorszczyński Croses EC-3 ”Pou Plume”  na Zlocie Konstrukcji Amatorskich w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Jacek Waszczuk).
  • Samolot amatorski Gorszczyński Croses EC-3 ”Pou Plume” w hangarze. (Źródło: via Paweł Kotasiński).
  • Samolot Gorszczyński Croses EC-3 ”Pou Plume” prezentowany w 1992 r. podczas Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Oleśnicy. (Źródło: Copyright Edward Niczypor).
  • Usterzenie samolotu EC-3 ”Pou Plume”. (Źródło: Copyright Edward Niczypor).
  • Samolot EC-3 ”Pou Plume” w locie. (Źródło: Wojciech Nocuń via www.piotrp.de).
  • Samolot EC-3 ”Pou Plume” Józefa Gorszczyńskiego. Właściwości lotne tego nietypowego samolotu, zbudowanego w układzie dwupłata tandem, wzbudzały wiele wątpliwoś¬ci nadzoru lotniczego. (Źródło: Wacław Hołyś via Skrzydlata Polska nr 4/2000).

Źródło:

[1] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[2] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
[3] Pustułka A. "Śmierć ze znakiem zapytania".  "Katowice Naszemiasto.pl"
[4] Banacka E. "Józef Gorszczyński - emerytowany górnik, pilot". Wspólne Sprawy nr 6/2000.
[5] Waszczuk J. "Oleśnica odrodzona". "SPOTTER.PL".
[6] Łopatek D. K. "Zlot w Stalowej". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1996.
[7] Glass A. "Polskie samoloty i motoszybowce amatorskie". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1984.
[8] Górski P. "Konstrukcje III Zlotu Amatorów Konstruktorów". Technika Lotnicza i Astronautyczna  nr 1/1985.

blog comments powered by Disqus