AF-129 (PW-129 AF), 2011

Samolot sportowy w klasie LSA. Polska.
Samolot sportowy AF-129. (Źródło: ”AVIACOM.PL Sp. z o.o.”).

Projekt samolotu sportowego AF-129 (oznaczany czasami jako PW-129 AF) został opracowany w zespole projektowym Aerodes, działającym na terenie Politechniki Warszawskiej. Głównym konstruktorem samolotu jest mgr inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot charakteryzuje się zastosowaniem wielu innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, dzięki którym uzyskane będą bardzo dobre parametry lotne, niskie zużycie paliwa oraz zostanie zmniejszona emisja dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla środowiska. Ze względu na wyróżniające wzornictwo samolot AF-129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAMI).

Samolot został zaprojektowany w układnie dwubelkowego średniopłata z pchającym śmigłem. Układ taki posiada wiele zalet: doskonała widoczność we wszystkich stanach lotu, niski poziom hałasu i wibracji, bezpieczne odizolowanie wirującego śmigła. Samolot wyposażony jest w skrzydło o dużym wydłużeniu, dzięki czemu posiada cechy motoszybowca.

Prototyp samolotu został zbudowany we współpracy z firmą Aviacom.PL Sp. z o.o.. W grudniu 2006 r. Aviacom.PL Sp. z o.o., wspólnie z Politechniką Warszawską, złożyła do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wniosek o dofinansowanie na realizację projektu samolotu ultralekkiego AF-129. Projekt zyskał uznanie w oczach komisji konkursowej i otrzymał dofinansowanie z funduszy Sektorowego Programu Operacyjnego- Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw 2004-2006. Prace nad prototypem samolotu rozpoczęły się w listopadzie 2006 r. Początkowo samolot powstawał w hangarze Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej Politechniki Warszawskiej. Jesienią 2007 r. dalsze prace nad samolotem zostały przemienione do firmy Aviacom.PL Sp. z o.o. w Ostrołęce. Przewidywano, że pierwszy lot AF-129 wykona jesienią 2008 r.

W 2008 r. firma Aviacom.PL Sp. z o.o. posiadała pierwsze zamówienia na samolot AF-129 ze Stanów Zjednoczonych i Polski. W razie powodzenia z realizacją projektu, przewidywano produkcję seryjną samolotu w ilości ok. 50 egz. rocznie.

Pierwszy prototyp samolotu został oblatany w 13.06.2011 r. na lotnisku w Mielcu. AF-129 miał być w założeniu samolotem ultralekkim, jednak w toku produkcji powstała maszyna o zbyt dużej prędkości przeciągnięcia, a więc w świetle przepisów, obowiązujących w naszym kraju, nie można jej zaliczyć do kategorii samolotów ultralekkich. AF-129 został więc zarejestrowany w kategorii LSA.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat z dwoma belkami ogonowymi i usterzeniem motylkowym o konstrukcji z kompozytu węglowego.
Skrzydło skorupowe, wyposażone w klapy i lotki.
Kadłub o konstrukcji skorupowej. Kabina zakryta.
Usterzenie, łączące belki kadłuba, motylkowe w układzie odwróconego V.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie- samolot przystosowany do lotów VFR w dzień w ramach kategorii ultralekki. System ratunkowy GRS.

Silnik- Rotax 914 UL o mocy 74 kW (100 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne AF-129, obliczeniowe (wg [1]):
Rozpiętość- 13,5 m, długość- 5,0 m, wysokość- 1,9 m.
Masa użyteczna max- 240 kg, masa startowa max- 475,5 kg.
Prędkość przelotowa- 216 km/h, prędkość przeciągnięcia- 81 km/h, wznoszenie- 6 m/s, doskonałość- 22, zasięg max- 1600 km.

Dane techniczne AF-129, obliczeniowe (wg [2]):
Rozpiętość- 13,5 m, długość- 5,3 m, powierzchnia nośna- 11,65 m2.
Masa własna- 300 kg, masa startowa max w klasie UL- 472,5 kg, masa startowa max w klasie LSA- 600 kg.
Prędkość przelotowa- 190 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, zasięg w klasie LSA- 1200 km.

Galeria

  • AF-129, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Goraj Z. ”Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”).

Źródło:

[1] ”AVIACOM.PL Sp. z o.o.”
[2] ”Aerodes”
[3] Dobkowski A. ”Samolot po kurpiowsku”. ”Tygodnik Ostrołęcki”
[4] "Pierwszy start AF-129". "Lotnicza Polska".
[5] Goraj Z. „Zakład SiŚ oraz Centrum Kształcenia Konstruktorów Lotniczych, najważniejsze projekty badawcze”. Politechnika Warszawska, MEiL, ITLiMS, ZSiS. Warszawa 2009.

blog comments powered by Disqus