Stacja Młodych Techników

Stacja Młodych Techników w została otwarta w 1963 r. Warszawie, w opuszczonym domku- pawilonie na Powiślu w pobliżu słynnego przyczółka Czerniakowskie­go. Na pomysł założenia Stacji wpadła redakcja miesięcznika Młody Technik. Przy pomocy warszawskiego Inspektoratu Szkolnego i wielkiej inicjatywy wielu ludzi powstała najbardziej osobliwa placówka techniczna w Polsce. Mógł tam przychodzić każdy kto chciał: uczeń i nie uczeń. Mógł budować co tylko dusza zapragnie, od aparatu radiowego począwszy, a na gokarcie i poduszkowcu skończywszy. Tradycyjne stały się czwartki poświęcone różnym spotkaniom z ciekawymi ludźmi, nierzadki był pokaz sprzętu, spotkanie z wybitnym naukowcem, albo po prostu poga­wędka o współczesnej technice.

W latach 1963-1964 r. w Stacji Młodych Techników został zbudowany, przez grupę pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Moldenhawera, pierwszy polski poduszkowiec osobowy SMT. Planowano również budowę łodzi unoszonej na poduszce powietrznej, ale napędzanej silnikami przyczepnymi. Były to jednak dalsze, jeszcze niesprecyzowane plany. Brak informacji o ich realizacji.

Konstrukcje:
SMT, 1964, poduszkowiec osobowy.
SMT- łódź na poduszce powietrznej, ok. 1965, projekt poduszkowca.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] Praca zbiorowa ”Konstrukcje lotnicze Polski Ludowej”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1965.
[3] Moldenhawer A. "SMT- poduszkowiec młodych Techników". Młody Technik nr 5/1964.
[4] Elsztein P. "Jak pilotowałem poduszkowiec SMT". Skrzydlata Polska nr 16/1964.
blog comments powered by Disqus