Vega Drachenbau "Vega 16" / "Vega 84" / "Vega Duo", ok. 1982

Lotnia, skrzydło motolotni. Austria.
Lotnia ”Vega 16 PR” w locie. (Źródło: Copyright Paweł Wierzbowski).

"Vega 16" to pierwsza lotnia skonstruowana i zbudowana przez Pawła Wierzbowskiego w Austrii. Jej bardzo dobre osiągi pozwoliły mu na otwarcie firmy Vega Drachenbau Pawel Wierzbowski i uruchomienie produkcji seryjnej.

Lotnia "Vega 16" była wersją podstawową, na bazie której powstały później:
- "Vega 84"- wersja rozwojowa lotni "Vega 16",
- "Vega 16 M"- skrzydło do motolotni, przystosowane do podwieszenia wózka z napędem. Masa użyteczna- 175 kg,
- "Vega 16 PR"- lotnia,
- "Vega 16 TR"- skrzydło motolotni,
- "Vega Duo"- skrzydło motolotni, przystosowane do podwieszenia wózka z napędem, o zwiekszonej masie użytecznej do 300 kg.

Lotnie z rodziny "Vega 16" były przystosowane do montażu napedu lotniowego, np Schwarze "Minimum".

W Polsce.

Lotnie z rodziny "Vega 16" uzytkowane były również w Polsce. Na lotni "Vega 16 PR" startował podczas I Lotniowych Mistrzostw Państw Socjalistycznych, zorganizowanych na górze Żar (7-17.07.1987 r.), polski lotniarz- Józef Korol. W klasyfikacji końcowej zajął 2 miejsce.

Konstrukcja.
Szkielet lotni składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Wykonany z rur duraluminiowych i usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Kąt wierzchołkowy- 132°.
Pokrycie dwustronne (70 %), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Dane techniczne "Vega 84" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2, wydłużenie- 6,9, długość lotni po zdemontowaniu 6 lub 4 m.
Masa lotni- 30,5 kg, masa pilota- od 56 do 100 kg.
Predkość max- 95 km/h, predkość optymalna- 40 km/h, prędkość minimalna- 24 km/h, opadanie minimalne- 0,9 m/s.

Dane techniczne "Vega 16 PR" (wg [2]):
Rozpiętość- 10,5 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2, wydłużenie- 6,9, długość lotni po zdemontowaniu 3,9 lub 5,9 m.
Masa lotni- 30,5 kg, masa pilota- od 56 do 100 kg.
Predkość max- 95 km/h, predkość optymalna- 40 km/h, prędkość minimalna- 24 km/h, opadanie minimalne- 0,9 m/s.

Dane techniczne "Vega Duo" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,5 m, powierzchnia nośna- 16,0 m2.
Masa lotni- 45 kg, masa użyteczna- 300 kg.

Galeria

  • ”Vega 16”, rysunek. (Źródło: Copyright Paweł Wierzbowski).

Źródło:

[1] Kucharski Henryk ”Rekordy z Żaru”. Skrzydlata Polska nr 33/1987.
[2] lotnie * VEGA * | PAWEL WIERZBOWSKI – moja pasja – lotnie!.
[3] Prospekt reklamowy motolotni "Vega Duo Trike".
blog comments powered by Disqus