Wierzbowski "Vega SST" / "Vega SST-B", 1979

Lotnia treningowa, rekreacyjna. Polska.
Lotnia ”Vega SST” zbudowana przez Pawła Wierzbowskiego. (Źródło: via Artur Caban).

Konstruktorem lotni ”Vega SST” był Paweł Wierzbowski. Była to jego przedostatnia lotnia skonstruowana w Polsce. Jej budowa została ukończona 5.04.1979 r. Oblatana 10.04.1979 r. w Zieleńcu lotem trwającym 1 h 17' z przewyższeniem 200 m.

Była to ulubiona lotnia Pawła Wierzbowskiego. Początkowo lotnia posiadała pokrycie z białego dakronu, który został kupiony w "okolicznościach jak z kryminalnego filmu". Później konstruktor pomalował ją poprzez wcieranie farby za pomocą gąbki i szmatek. I tak centymetr po centymetrze, aż uzyskał zaplanowany efekt. Dodatkowo w pokryciu lotni, w okolicach kila, zostały wstawione okna z folii. Lotnia wyglądała wspaniale. Wszyscy myśleli, że to oryginalna lotnia sprowadzona z Zachodu. Nawet w Austrii podczas zawodów wzbudzała zainteresowanie. Także z powodu osiągów, bo nie ustępowała innym, najnowszym fabrycznym lotniom.

P. Wierzbowski wylatał na niej 58 h w 240 lotach. Sukcesy: zawody na Ślęży (29.04.1979 r.)- 3 miejsce, Lotniowe Mistrzostwa Grunau Austria (16-24.06.1979 r.)- 14 miejsce (na 100 startujących pilotów). Najdłuższy lot na tej lotni- 6 h 13 min., został wykonany na Kopie w Bańskiej Bystrzycy 11.05.1980 r. Natomiast po starcie ze Śnieżki przeleciała (23.05.1980 r.) ponad 10 km.

W 1980 r. lotnia została użyta jako skrzydło w motolotni "MotoVega SST", zbudowanej przez Pawła Wierzbowskiego.

W dniu 22.03.1981. P. Wierzbowski oblatał wersję "Vega SST-B". W drugim locie na południowym stoku w Jeżowie wszedł na falę uzyskując ponad 400 m przewyższenia. Jak wspomina: "to było niezaplanowane, niezbyt przyjemne przeżycie, ponieważ przednie i tylne linki do sterownicy były nie zakute i trzymały się tylko zakręcone miedzianym drucikiem… ". Na tej wersji oblatał również wschodnią rampę na Skrzycznym (18.06.1981 r.)

Na lotni ”Vega SST” latali uczestnicy  obozu lotniarskiego Aeroklubu Jeleniogórskiego, który został zorganizowany w Jeżowie Sudeckim w sierpniu 1988 r. Szkolenie Aeroklubowe prowadził wówczas Tomasz Cygal.

Konstrukcja:
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, usztywniony układem dolnych i górnych cięgieł. Krawędzie natarcia usztywnione za pomocą salingów.
Pokrycie jednostronne wykonane z dakronu, zamocowane do kila za pomocą kieszeni kilowej.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji siedzącej, później zastosowano uprząż do lotów w pozycji leżącej.

Galeria

  • Po starcie ze zbocza północnego Artur Caban. Jeżów Sudecki, sierpień 1988 r. Obóz lotniarski Aeroklubu Jeleniogórskiego, szkolenie podstawowe prowadził instr. Tomasz Cygal. (Źródło: via Artur Caban).
  • Jeżów Sudecki, sierpień 1988 r. Obóz lotniarski Aeroklubu Jeleniogórskiego. Szkolenie podstawowe prowadził instr. Tomasz Cygal. Przed startem ze zbocza północnego Artur Caban. (Źródło: via Artur Caban).
  • ”Vega SST” podczas pierwszych lotów próbnych. Jeszcze nie w pełni pomalowanej i bez okien z folii. (Źródło: Copyright Paweł Wierzbowski).
  • ”Vega SST” w locie. II Ogólnopolski Sejmik Lotniarzy w Wałbrzychu, 1980 r. (Źródło: archiwum).
  • Paweł Wierzbowski podczas startu. Jeżów Sudecki, 1977 r. (Źródło: Copyright Paweł Wierzbowski).
  • Paweł Wierzbowski i ”Vega SST”. Jeżów Sudecki, północne zbocze. (Źródło: Copyright Paweł Wierzbowski).
  • ”Vega SST” w locie. (Źródło: archiwum).
  • Lotnia ”Vega SST” na starcie. Trening przed Lotniowymi Mistrzostwami Świata, Żar, 1979 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 37/1979).
  • Lotnie (od góry) ”Vega SST” i ”Balans” w locie. Trening przed Lotniowymi Mistrzostwami Świata, Żar, 1979 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 37/1979).

Źródło:

[1] ”Lotniarstwo w Polsce”
[2] Informacje uzyskane od Artura Cabana.
[3] lotnie * VEGA * | PAWEL WIERZBOWSKI – moja pasja – lotnie!.

blog comments powered by Disqus