TK-1, 1990

Wózek motolotni. Polska.
Motolotnia z wózkiem TK-1 w locie. Na miejscu pasażera instruktor Tomasz Królikowski. (Źródło: ”Kompol s.c.”).
W 1989 r. Tomasz Królikowski w Akademickim Ośrodku Konstrukcyjnym WDKP Kompol opracował projekt wózka do motolotni TK-1 w wersji dwumiejscowej, przystosowany do czterosuwowego silnika Limbach o mocy 47 kW (64 KM). Rozwiązania zaproponowane przez konstruktora, np. golenie z amortyzatorami gumowymi, wykorzystywano w następnych generacjach sprzętu. Prototyp został oblatany w 1990 r.

Na wózku TK-1 ze skrzydłem uszytym z zagranicznego materiału osiągano prędkości przelotowe powyżej 90 km/h. Intensywne użytkowanie motolotni TK-1 w sezonie 1990-1991 (250 h nalotu i 2900 startów  jednego egzemplarza), szczególnie podczas szkolenia, pozwoliły na przeprowadzenie analizy wytrzymałościowej elementów wózka i skrzydła oraz dokonanie odpowiednich zmian konstrukcyjnych. Badania eksploatacyjne pomogły również w określeniu częstotliwości przeprowadzania przeglądów technicznych.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wózek motolotniowy.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej wykonany z rur duraluminiowych.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Silnik- Limbach o mocy 47 kW (64 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne lotni z wózkiem TK-1 (wg [1]):
Prędkość przelotowa- powyżej 90 km/h.

Źródło:

[1] ”Kompol s.c.”
blog comments powered by Disqus