Seagull III, lata 1970-te

Lotnia. USA.
Lotnia Seagull III. (Źródło: Stafiej W. ”Lotniarstwo”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978).
Lotnie Seagull były budowane w amerykańskiej firmie Seagull Aircraft. W 1973 r. pojawia się nowa odmiana skrzydeł, będąca niezupełnym cylindrycznym płatem Rogallo i wykazująca lepszą doskonałość. Była nią lotnia Seagull-III. Ustanowiono na niej kilka rekordów długotrwałości lotu:

- 15.07.1973 r. Pat Conniury utrzymuje się w powietrzu przez 3 h 30 min. w Torrance Beach,
- w kilka dni później Mike Mitchell w Torrey Pines uzyskuje czas 3 h 45 min.,
- 3.09.1973 r. Pat Conniury uzyskał w Palos Verdes czas lotu 5 h 21 min.

W Polsce.

Lotnia Seagull III zyskała w Polsce bardzo dużą popularność.

W dniach 28 i 29.08.1976 r. w Warszawie odbyło się Święto Trybuny Ludu. W pokazach sportowych udział wzięli warszawscy piloci lotni, którzy wykonywali loty holowane za motorówką na Wiśle między mostami Śląsko-Dąbrowskim i kolei średnicowej. Łącznie wykonano 14 lotów o średnim czasie 3 minut. Pilot lotni Krzysztof Wasilewski wykonał 4 loty okrężne z lądowaniem w miejscu startu. Pozostałe loty odbywały się ze star­tem na piaszczystej łasze koło mostu Śląsko-Dąbrow­skiego i lądowaniem na podobnej łasze koło mostu kolei średnicowej. Lot swobodny po odczepieniu lotni z holu trwał średnio 20 s. Wysokość holowania docho­dziła do 60 m. Latano na lotniach typu Seagull III. Poza wymienionym już pilotem latali m.in. Jerzy Gall i Marek Kruszyński.

Podczas I Lotniowych Mistrzostw Polski (Wetlina, Bieszczady, 28.09.- 2.10.1976 r.) Krzysztof Wasilewski z Warszawy demonstrował start na lotni Seagull III za pomocą lin gumo­wych. Liny naciągane przez 6- 8 osób zapew­niają bezpieczny start i wznie­sienie sic na wysokość 8- 12 m. Pomysł wykorzystania w lot­niarstwie zapomnianej już w szy­bownictwie metody startu z lin gumowych był pierwszy w Europie, a może i na świecie. W tej metodzie widziano wówczas idealne rozwiązanie sposobu startu na terenach nizinnych i szansa rozwoju tam lotniarstwa.

Powstało wiele konstrukcji wzorowanych na tej lotni, m.in.:
- ok.1976 r. Paweł Wierzbowski zbudował lotnię Seagullu III wzorowaną na konstrukcji amerykańskiej (Wierzbowski ”Seagullu III”),
- w 1976 r. lotnia Seagull III została zbudowana w Świebodzicach (Świebodzice ”Seagullu III”),
- zbudowana przez inż. Alfreda Jankowskiego z Wrocławia.

Dane techniczne Seagull-III (wg [1]):
Rozpiętość- 8,55 m, wydłużenie- 3,5.
Masa lotni- 19,1 kg.
Minimalna prędkości opadania- 1,8 m/s, doskonałość- 4,5.

Galeria

  • Jacek Kibiński przed startem na lotni Seagull III. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 50/1978).
  • Lotnia Seagull III. Ogólnopolskie Zawody Lotniarskie - II Mityng- Żar'78 w Międzybrodziu Żywieckim, 8-9.05.1978 r. (Źródło: SkrzydlataPolska nr 24/1978).
  • Lotnia Seagull III zbudowana w Aeroklubie Bydgoskim w połowie lat 1970- tych. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 17/1976).
  • Lotnia Seagull III podczas lotów holowanych za motorówką z okazji Święta Trybuny Ludu. Warszawa, sierpień 1976 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 40/1976).
  • Lotnia Seagull III podczas lotów holowanych za motorówką z okazji Święta Trybuny Ludu. Warszawa, sierpień 1976 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 40/1976).
  • Krzysztof Wasilewski demonstrował start na lotni Seagull III za pomocą lin gumowych. I Lotniowe Mistrzostwa Polski (Wetlina, Bieszczady, 28.09.- 2.10.1976 r.). (Źródło: Skrzydlata Polska nr 44/1976).
  • Dwie lotnie Seagull III. Ogólnokrajowy Zlot Lotniarzy w Jeżowie Sudeckim (4- 6.06.1976 r.). (Źródło: Skrzydlata Polska nr 30/1976).

Źródło:

[1] Stafiej W. ”Lotniarstwo”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978.
[2] ”Lotniarstwo w Polsce”
[3] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[4] Wojciechowski J. "Lotnie nad Wetliną". Skrzydlata Polska nr 44/1976.
[5] Wąsowski J. "Lotnie na Święcie Trybuny Ludu". Skrzydlata Polska nr 40/1976.

blog comments powered by Disqus