Rycaj Grzegorz

Swoje zamiłowanie do lotni i lotniarstwa przypłacił kilkoma semestrami pauzowania i długim pobytem w szpitalu. Ostatecznie nie zdobył tytułu magistra inżyniera, jak wielu innych studentów-lotniarzy.
W drugiej połowie lat 1980-tych skoncentrował się wyłącznie na skrzydłach specjalizowanych i optymalizowanych do wykorzystania w motolotniach. W początkowym okresie motolotniarstwa, były to skrzydła tylko nieco zmodyfikowane w stosunku do klasycznych lotniowych- wzmocnione, usztywnione. Wynikało to z obowiązujących wtedy przepisów lotniczych. Definicja takiego aparatu latającego (to była lotnia z napędem, a nie motolotnia) określała, że skrzydło po odłączeniu od zespołu napędowego-wózka musiało być zdolne do latania swobodnego! Ale ta definicja pozwalała w ramach istniejących, rygorystycznych przepisów, tworzyć aparaty latające nie podlegające wymogom, jakim podlegały statki powietrzne. Szybki rozwój motolotniarstwa w Polsce (rosnąca liczba motolotniarzy, coraz lepsze i mocniejsze silniki, coraz większa masa startowa, zmiana podejścia w przepisach) wymusił konstruowanie skrzydeł zoptymalizowanych do motolotni. Ich geometria: powierzchnia nośna, zbieżność, skręcenia płata, grubość materiału powłoki, wreszcie średnice i sztywności rur szkieletu odbiegały już znacznie od stosowanych w lotniach do swobodnego latania.
W ramach Akademickiego Ośrodka Konstrukcyjnego WDKP Kompol i od początku w Kompol s.c. inż. Grzegorz Rycaj rozwijał rodzinę skrzydeł ”Stratus” (”Stratus P-2”, ”Stratus P-2S”, ”Stratus P-2L”, ”Stratus P-15”) przeznaczonych specjalnie do motolotni.
W 1991 r. skonstruował, wspólnie z Alojzym Dernbachem, wózek do motolotni Kompol KD.
W 1993 r. doszło do przekształcenia Wydziału Doświadczalnego Kompol w Kompol S.C. Grzegorz Rycaj został- obok Mirosława Grzyba, Tomasza Królikowskiego i Alojzego Dernbacha, współzałożycielem spółki.
Grzegorz Rycaj publikował również artykuły prasowe o najnowszych rozwiązaniach konstrukcyjnych oraz relacje z lotniowych i motolotniowych imprez sportowych.
Konstrukcje:
Kompol ”Stratus R 6”, 1979, lotnia.
Kompol "Stratus R-7", ok. 1979, lotnia szkolna i sportowa.
Kompol ”Stratus R 8E”, 1979, lotnia.
Kompol ”Stratus P 2”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2L”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2S”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 15”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus R 9”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 10”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 11”, ok. 1982, lotnia.
Kompol ”Stratus 3M”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus 3SC”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 1U”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 2”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus R 2S”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus E 3FR”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus R 15C”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus R 16 bis”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus RX”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus M-14”, 1991, skrzydło motolotni.
Kompol KD, 1991, wózek motolotni.
Galeria
Źródło:
[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[3] ”Lotniarstwo w Polsce”
[4] ”Kompol s.c.”.
[5] Masztalski B., Rycaj G. "Lotnie bezdźwigarowe". Skrzydlata Polska nr 20/1980.
[6] Korpal P., Rycaj G. "Lotnia Stratus R-7". Zrób Sam nr 3/1980 i 4/1980.