Popko "Popkolot", ok. 1985

Motolotnia. Polska.
Motolotnia Janusza Popko z silnikiem motocyklowym umieszczonym w tylnej części kila. (Źródło: Kibiński J. "Lotniarstwo dla każdego". Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989).

W połowie lat 1980-tych Janusz Popko skonstruował i zbudował lekką motolotnię "Popkolot". Zastosował w niej oryginalny układ napędowy o łącznej masie 16 kg, w którym silnik motocyklowy W2B został zamontowany przy końcu kila lotni. Celem kompensacji ciężaru silnika, zawieszenie pilota zostało przemieszczone do przodu. Konstrukcja stanowi uproszczoną wersję znanego układu Soarmaster, gdzie kosztem rezygnacji z neutralnego wywazenia masowego wyeliminowano długi wał napędowy, bardzo trudny do wykonania w amatorskich warunkach.

"Popkolot" prezentowany był na Stalowowolskich Zlotach Amatorskich Konstrukcji Lotniczych na lotnisku Turbia w latach 1999 i 2000.

Konstrukcja:
Start i lądowanie ułatwia płoza podpierająca tylna. część lotni.

Silnik- motocyklowy W2B o pojemności 175 cm3, zamontowany przy końcu kila lotni. Śmigło pchające.

Galeria

  • Motolotnia ”Popkolot” w locie. Zlot w Turbii, 2000r. (Źródło: www.motolotnie.w.interia.pl).

Źródło:

[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[2] Górski J. ”Motolotnia bezwózkowa”. Skrzydlata Polska nr 7/1985.
[3] Peczka R. "Stalowa Wola po raz piąty". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999.

blog comments powered by Disqus