Popko "Popkolot", ok. 1985

Motolotnia. Polska.
Motolotnia Jana Popko z silnikiem motocyklowym umieszczonym w tylnej części kila. (Źródło: Kibiński J. "Lotniarstwo dla każdego". Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989).

W połowie lat 1980-tych Jan Popko skonstruował i zbudował lekką motolotnię "Popkolot". Zastosował w niej oryginalny układ napędowy o łącznej masie 16 kg, w którym silnik motocyklowy W2B został zamontowany przy końcu kila lotni. Celem kompensacji ciężaru silnika, zawieszenie pilota zostało przemieszczone do przodu. Konstrukcja stanowi uproszczoną wersję znanego układu Soarmaster, gdzie kosztem rezygnacji z neutralnego wywazenia masowego wyeliminowano długi wał napędowy, bardzo trudny do wykonania w amatorskich warunkach.

W latach 1990- tych do napędu motolotni zastosowano silnik typu Solo. Zmieniono również mocowanie silnika. Konstruktor zamontował dźwignię umożliwiającą zmianę kąta działania ciągu śmigła. Zastosowanie tego udoskonalenia wyeliminowało moment zadzierający po starcie i konieczność ciągłego przyciągania sterownicy.

"Popkolot" prezentowany był na Stalowowolskich Zlotach Amatorskich Konstrukcji Lotniczych na lotnisku Turbia w latach 1999 i 2000.

Konstrukcja:
Konstrukcja napędu motolotniowego składa się z pionowej rury, do której został zamocowany silnik, oraz dwóch cieńszych rurek mocujących całość do sterownicy. Cały układ łącznie ze skrzydłem wspiera się na małym rowerowym kółku (we wcześniejszej wersji zastosowano płozę).

Silnik- motocyklowy W2B o pojemności 175 cm3, zamontowany przy końcu kila lotni. Wymieniony następnie na silnik typu Solo. Śmigło pchające.

Galeria

  • Motolotnia ”Popkolot” w locie. Zlot w Turbii, 2000 r. (Źródło: www.motolotnie.w.interia.pl).
  • Waldemar Batko demonstruje motolotnię ”Popkolot” gotową do startu. (Źródło: Bogdan Szwarc- Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005 via Damian Lis).
  • Jan Popko demonstruje swoją konstrukcję. Wersja z silnikiem Solo. (Źródło: Bogdan Szwarc- Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005 via Damian Lis).
  • Jan Popko i Waldemar Batko w trakcie montażu motolotni. (Źródło: Bogdan Szwarc- Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005 via Damian Lis).
  • Ogólny widok lotni z napędem i uprzężą.  (Źródło: Bogdan Szwarc- Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005 via Damian Lis).
  • Widok napędu. Silnik typu Solo oraz dźwignia zmieniająca kat działania ciągu śmigła. (Źródło: Bogdan Szwarc- Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005 via Damian Lis).
  • ”Popkolot” prezentowany na V Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (6- 8.08.1999 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999).
  • ”Popkolot” w locie. V Stalowowolski Zlot Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (6- 8.08.1999 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999).

Źródło:

[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[2] Górski J. ”Motolotnia bezwózkowa”. Skrzydlata Polska nr 7/1985.
[3] Peczka R. "Stalowa Wola po raz piąty". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1999.
[4] Szwarc B. „Popkolot- sposób na tanie latanie”. Lotnictwo Ultralekkie i Sportowe nr 5/2005.

blog comments powered by Disqus