Kompol "Stratus R 11", ok. 1982

Lotnia. Polska.
Lotnia Stratus R-11C zastosowana jako skrzydło w motolotni MOTO-2T. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
Lotnię ”Stratus R 11” skonstruował Grzegorz Rycaj w Akademickim Ośrodku Konstrukcyjnym WDKP Kompol. Zbudowana została ok. 1982 r. Była to uniwersalna lotnia szkolno-treningowa o bardzo dobrej sterow­ności i niezłych osiągach.

Student Politechniki Warszawskiej- Alojzy Dernbach, startując na lotni ”Stratus R 11”, odniósł zwycięstwo podczas II Lotniowych Mistrzostwach Polski zorganizowanych na górze Żar (1982 r.).

W latach 1983 kilka lotni ”Stratus R 11” zostało zbudowanych przez członków Sekcji Lotniarskiej Studenckiego Koła Naukowego Lotników na Politechnice Rzeszowskiej działającego w latach 1981-1986. Pierwsza z nich została zbudowana przez Bogusława Kuśnierza, Jerzego Mastka i Tadeusza Marcisza. Pokrycie pomagał uszyć Piotr Korpal. W 1990 r. Bogusław Kuśnierz zbudował, wspólnie z Leszkiem Wójcickim lotnię Stratus R11C, która została zastosowana jako skrzydło w motolotni MOTO-2T.

Konstrukcja:
Szkielet lotni składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Wykonany z rur duraluminiowych i usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Krawędzie natarcia ukształtowane i usztywnione za pomocą salingów. Końcówki płata zaokrąglone.
Pokrycie jednostronne, ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Pokrycie mocowane do kila za pomocą kieszeni kilowej.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Galeria

  • Stratus R-11C jako skrzydło w motolotni MOTO-2T. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Źródło:

[1] ”Lotniarstwo w Polsce”
[2] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[3] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.

blog comments powered by Disqus