Kompol "Stratus P 15", lata 1980-te (?)

Skrzydło do motolotni. Polska.
Szkic techniczny skrzydła ”Stratus P 15”. (Źródło: ”Kompol s.c.”).
Skrzydło do motolotni ”Stratus P 15” skonstruował Grzegorz Rycaj w Akademickim Ośrodku Konstrukcyjnym WDKP Kompol. Powstała prawdopodobnie w końcu lat 1980-tych.

”Stratus P 15” stosowany jest jako skrzydło do wózka motolotniowego Kompol ”Jazz 2000”.

Konstrukcja:
Szkielet skrzydła, wykonany z rur duralowych, składa się z krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Poszczególne elementy połączone są ze sobą za pomocą węzłów. Przestrzenna struktura szkieletu utrzymywana jest przez olinowanie. Kąt wierzchołkowy 120°.
Pokrycie podwójne (górne i dolne), wykonane z syntetycznego materiału z rodziny dakronu, naciągnięte na szkielet, tworzy pożądany, niesymetryczny profil skrzydła. Podwójna powierzchnia- 95 %. Profil skrzydła jest utrzymywany dzięki zastosowaniu żeber wzmacniających, wsuwanych w kieszonki pokrycia. Ilość żeber (góra/dół)- 23/16. Krawędź natarcia pokrywa materiał zapobiegający osiadaniu kropel wody i tym samym zabezpieczający przed nadmiernym wzrostem prędkości minimalnej podczas latania w deszczu.

Dane techniczne ”Stratus P 15” (wg [1]):
Rozpiętość- 9,83 m, powierzchnia nośna- 14,6 m2, wydłużenie- 6,62.
Masa własna- 52 kg.

Galeria

  • Skrzydło motolotniowe ”Stratus P 15”. (Źródło: via rexc56interia.pl).
  • Skrzydła motolotniowe ”Stratus P 15” zamontowane do wózków. (Źródło: via rexc56interia.pl).

Źródło:

[1] ”Kompol s.c.”
blog comments powered by Disqus