Kompol "Stratus E 2", II połowa lat 1980-tych

Lotnia. Polska.
Wózek MOTO-1 ze skrzydłem Stratus E2. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
Lotnię wysokowyczynową ”Stratus E 2” skonstruował Grzegorz Rycaj w Akademickim Ośrodku Konstrukcyjnym WDKP Kompol. Prawdopodobnie powstała w II połowie lat 1980-tych.

Na lotni ”Stratus E 2” startował podczas I Lotniowych Mistrzostw Państw Socjalistycznych, zorganizowanych na górze Żar (7-17.07.1987 r.), polski lotniarz- Henryk Maliborski. W klasyfikacji końcowej zajął 23 miejsce. W 1989 r. Alojzy Dernbach wykonał na lotni ”Stratus E 2” rekordowy przelot z rejonu Częstochowy w rejon Kalisza o długości 102 km. Lot został wykonany po starcie za wyciągarką Kompol-u.

”Stratus E 2” stosowany był również skrzydło do wózków motolotniowych Kompol KD i Kompol KR oraz MOTO-1 (konstruktorzy: Bogusław Kuśnierz oraz Leszek Wójcicki).

Konstrukcja:
Szkielet lotni wykonany z  rur duraluminiowych, usztywniony za pomocą układu górnych i dolnych cięgieł.
Pokrycie podwójne (górne i dolne) ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Dźwigar schowany wewnątrz pokrycia.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Galeria

  • Aleksander Dernbach ze szkrydłem ”Stratus E-2” podczepiony do liny wyciągarkowej. Pradwopodobnie rok 1984. Pradwopodobnie 1984 r. (Źródło: Kompol s.c.).

Źródło:

[1] Kucharski Henryk ”Rekordy z Żaru”. Skrzydlata Polska nr 33/1987.
[2] ”Kompol s.c.”
[3] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.

blog comments powered by Disqus