Kompol "Jazz 2000", lata 2000-ne (?)

Wózek motolotni. Polska.
Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” z podwoziem pływakowym. (Źródło: ”Kompol s.c.”).
Projekt wózka motolotni ”Jazz 2000” został opracowany przez Tomasza Królikowskiego w firmie Kompol s.c.

Jest to zaawansowana konstrukcja, spawana z profili ze stali nierdzewnej. Najistotniejsze elementy filozofii tej konstrukcji to bezpieczeństwo załogi motolotni, którą tworzą ramy siedzenia i rura przednia, łącząca górny węzeł masztu wózka z jego przodem. Wysoka wytrzymałość tych elementów daje bardzo wysoki stopień bezpieczeństwa w przypadku zderzenia z ziemią nawet z dużą prędkością. Konstruktorzy przywiązali dużą wagę do wygody i funkcjonalności foteli załogi. Wózek posiada dużą wytrzymałość i wysoką żywotność. Jego konstrukcja dostosowana została do korzystania z lotnisk oraz lądowisk o nierównej nawierzchni. Firma, na życzenie, montuje w motolotni trymer elektryczny, który pozwala na uzyskanie większych prędkości lotu.

W dniu 1.01.2006 r. w polskiej ewidencji statków powietrznych znajdowało się 21 motolotni Kompol ”Jazz 2000”. Ich liczba stopniowo wzrastała dochodząc w 2011 r. do 69 egz.

W sierpniu 2007 r. Alojzy Dernbach, startując na motolotni ”Jazz Sport”, zajął trzecie miejsce zostając Drugim Wicemistrzem Świata w klasie motolotni jednoosobowych w 11 Mikrolotowych Mistrzostwach Świata.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy wózek motolotniowy.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej, spawany z profili ze stali nierdzewnej. Składa się z belki nośnej i masztu.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe. Opcjonalne zamiast kół można stosować pływaki lub narty.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów nawigacyjno-pilotażowych.

Silnik- Rotax 582 48 kW (64,4 KM) lub Rotax 912 o mocy 59 kW (80 KM) albo 74 kW (100 KM). Możliwe jest również stosowanie innych silników np. dostosowywanych samochodowych BMW, Subaru lub Honda.

Dane techniczne ”Jazz 2000” ze skrzydłem ”Stratus P 2S” (wg [3]):
Masa startowa minimalna- 230 kg, masa startowa optymalna- 280-380 kg, masa startowa dopuszczalna- 450 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 145 km/h, prędkość dopuszczalna w turbulentnej atmosferze- 95 km/h, prędkość przelotowa z puszczoną sterownicą (ustawienie fabryczne)- 85-90 km/h, prędkość przelotowa z puszczoną sterownicą (w zakresie regulacji)- 85–110 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h.

Dane techniczne ”Jazz 2000” ze skrzydłem ”Stratus P 15” (wg [3]):
Masa startowa minimalna- 250 kg, masa startowa optymalna- 300-420 kg, masa startowa dopuszczalna- 450 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 145 km/h, prędkość dopuszczalna w turbulentnej atmosferze- 95 km/h, prędkość przelotowa z puszczoną sterownicą (ustawienie fabryczne)- 80-85 km/h, prędkość przelotowa z puszczoną sterownicą (w zakresie regulacji)- 80–100 km/h, prędkość minimalna- 65 km/h.
Osiągi z motolotni z trymerem elektrycznym: prędkość max- ok. 145 km/h, prędkość przelotowa- ok. 110-120 km/h.

Galeria

  • Wózek motolotni ”Jazz 2000”. (Źródło: Kompol s.c.).
  • Wózek motolotni ”Jazz 2000”, widok ogólny. (Źródło: via Alojzy Dernbach.).
  • Widok z przodu. (Źródło: via Alojzy Dernbach.).
  • Układ napędowy. (Źródło: via Alojzy Dernbach.).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” z podwoziem pływakowym, silnik Rotax 912 ze skrzydłem ”Stratus P-15”. Właściciel- Waldemar Woźniak. (Źródło: Copyright Waldemar Woźniak).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000”, silnik Rotax 912 ze skrzydłem ”Stratus P-15” (znaki SP-MOAP). Właściciel- Adam Kwiatkowski. (Źródło: Copyright Adam Kwiatkowski).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000”, silnik Rotax 912 ze skrzydłem ”Stratus P-15” (znaki SP-MOAP). Właściciel- Adam Kwiatkowski. (Źródło: Copyright Adam Kwiatkowski).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” Adama Kwiatkowskiego. Piękny widok pod skrzydłem. (Źródło: Copyright Adam Kwiatkowski).
  • Adam Kwiatkowski w swoim żywiole. (Źródło: Copyright Adam Kwiatkowski).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” Adama Kwiatkowskiego. Zestaw przyrządów pokładowych. (Źródło: Copyright Adam Kwiatkowski).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” sekcji motolotniowej na lotnisku Aeroklubu Kieleckiego w 2004 r. (Źródło: Damian Lis).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” sekcji motolotniowej na lotnisku Aeroklubu Kieleckiego w 2004 r. (Źródło: Damian Lis).
  • Motolotnia Kompol ”Jazz 2000” sekcji motolotniowej na lotnisku Aeroklubu Kieleckiego w 2004 r. (Źródło: Damian Lis).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[3] ”Kompol s.c.”
[4] Liwiński J. ”Co przybyło, co ubyło”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2012.
[5] Adam Kwiatkowski - informacje.

blog comments powered by Disqus