Kompol s.c.
Wydział Doświadczalny Kompozytów Polimerowych KOMPOL Instytutu Inżynierii Materiałowej (KOMPOL)
Akademicki Ośrodek Konstrukcyjny (AOK) Wydziału Doświadczalnego Kompozytów Polimerowych

Logo Akademickiego Ośrodka Konstrukcyjnego. (Źródło: ”Kompol s.c.”).
W 1978 r. na Politechnice Warszawskiej powołano Wydział Doświadczalny Kompozytów Polimerowych KOMPOL Instytutu Inżynierii Materiałowej. Wydział prowadził badania na temat własności materiałów kompozytowych, zajmował się wykorzystaniem tych materiałów oraz wdrażaniem technologii kompozytowych. W 1984 r. w ramach KOMPOL-u wydzielono Akademicki Ośrodek Konstrukcyjny (AOK)- zespół osób związanych z Akademickim Klubem Lotniarskim, zajmujący się rozwojem ultralekkich konstrukcji latających. Zespołowi przewodniczył Mirosław Rodzewicz, późniejszy wieloletni przewodniczący Komisji Lotniowej, a następnie Mikrolotowej Aeroklubu Polskiego, a jego pierwszymi członkami byli m.in. Alojzy Dernbach i Grzegorz Rycaj. Wkrótce dołączyli do nich Tomasz Królikowski i Mirosław Grzyb. Ośrodek prowadził badania wytrzymałościowe lotni i motolotni oraz zajmował się profesjonalną produkcją motolotni. G. Rycaj opracował rodzinę lotni o wspólnej nazwie ”Stratus”. Wkrótce okazało się, że lotnie jego projektu, są dużo lepsze niż lotnie innych pilotów. W latach 1980-tych były to skrzydła najczęściej używane przez pilotów do latania zawodniczego.

W połowie lat 1980-tych zaprojektowano samolot ultralekki oraz zbudowano wózek motolotni ”Sawa”. Skoncentrowano się na temacie motolotni, bowiem w ramach obowiązujących wtedy przepisów lotniczych była to jedyna forma taniego latania silnikowego, dostępna dla każdego Polaka. Przepisy z tamtych lat nie znały bowiem współczesnego pojęcia: samolot ultralekki. W 1988 r. został oblatany całkowicie kompozytowy wózek do motolotni AOK, natomiast w 1990 r. dwumiejscowy wózek TK-1. W latach 1990-tych produkowano dwa typy wózków do motolotni (Kompol KR i Kompol KD) w 2 wersjach każdy, dając użytkownikowi możliwość wyboru rozwiązania, które najbardziej mu odpowiada.

AOK zajmował się również konstruowaniem, budowaniem i otunelowaniem śmigieł, prowadził prace nad zawieszeniami silników, przeprowadził optymalizację tłumika do motolotni, wykonał zaczepy holownicze przystosowane do startu lotni za pomocą wyciągarki, uruchomił i wprowadził do użycia pierwszy w kraju system holowania lotni za samochodem, zbudował urządzenie wyciągarkowe z tzw. liną dynamiczną, wykonał koła kompozytowe do motolotni i owiewki, tablicę przyrządów, narty i pływaki do motolotni i inne.

W 1993 r. Wydział zakończył działalność. Ale już w listopadzie 1993 r., czterech byłych pracowników (Aleksander Dernbach, Mirosław Grzyb, Tomasz Królikowski i Grzegorz Rycaj) utworzyło spółkę cywilną Kompol s.c.. Celem jej działania jest m.in.: rozwój i produkcja motolotni, ultralekkich samolotów i wiatrakowców, rozwój technologii kompozytowych i produkcja wyrobów z różnego rodzaju kompozytów polimerowych, produkcja sprzętu i osprzętu sportowego w technologii kompozytowej oraz przygotowanie technologii i produkcji w technologii kompozytowej zlecanej przez firmy zewnętrzne.

Firma zajmuje się produkcją lotni, motolotni ”Jazz” oraz dostarcza samoloty Aeros ”Sky Ranger” w całości (gotowe do lotu) lub w zestawach do samodzielnego montażu. Produkuje również kabiny do wiatrakowców Celier Aviation ”Xenon”. Montowane są również samoloty ultralekkie z zestawów, w ten sposób powstały m.in. samoloty Fisher ”Classic”.

W 2002 r. firma zmieniła siedzibę z dotychczasowej warszawskiej na Chmielewo koło Nasielska.

Konstrukcje:
Kompol ”Stratus R 6”, 1979, lotnia.
Kompol "Stratus R-7", ok. 1979, lotnia szkolna i sportowa.
Kompol ”Stratus R 8E”, 1979, lotnia.
Masztalski "Error", 1979, lotnia.
SB-1, I połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol-motolotnia (1982-1983), ok. 1982, motolotnia.
Kompol- samolot ultralekki, ok. 1985, projekt samolotu ultralekkiego.
AOK, 1988, wózek motolotni.
Kompol ”Stratus 3M”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus 3SC”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 1U”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 2”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus R 2S”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus E 3”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus P 2”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2L”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2S”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 15”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus R 9”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 10”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 11”, ok. 1982, lotnia.
Kompol ”Stratus R 15C”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus R 16 bis”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus RX”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
TK-1, 1990, wózek motolotni.
Kompol ”Stratus M-14”, 1991, skrzydło motolotni.
Kompol KD, 1991, wózek motolotni.
Kompol KR, 1991, wózek motolotni.
Kompol "Blues" / "Blues Plus", wózek motolotni.
Kompol ”Jazz 2000”, wózek motolotni.

Galeria

  • Lotnia ”Stratus” prezentowana w Auli Gmachu Głównego Politechniki Warszawskiej. (Źródło: Kompol s.c.).
  • Sprawdzanie tendencji wychodzenia lotni z lotu nurkowego podczas zrzucania jej z balonu. (Źródło: Kompol s.c.).

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[4] ”Kompol s.c.”.
[5] Masztalski B., Rycaj G. "Lotnie bezdźwigarowe". Skrzydlata Polska nr 20/1980.
[6] Korpal P., Rycaj G. "Lotnia Stratus R-7". Zrób Sam nr 3/1980 i 4/1980.

blog comments powered by Disqus