Kompol s.c.
Wydział Doświadczalny Kompozytów Polimerowych KOMPOL Instytutu Inżynierii Materiałowej (KOMPOL)
Akademicki Ośrodek Konstrukcyjny (AOK) Wydziału Doświadczalnego Kompozytów Polimerowych
W połowie lat 1980-tych zaprojektowano samolot ultralekki oraz zbudowano wózek motolotni ”Sawa”. Skoncentrowano się na temacie motolotni, bowiem w ramach obowiązujących wtedy przepisów lotniczych była to jedyna forma taniego latania silnikowego, dostępna dla każdego Polaka. Przepisy z tamtych lat nie znały bowiem współczesnego pojęcia: samolot ultralekki. W 1988 r. został oblatany całkowicie kompozytowy wózek do motolotni AOK, natomiast w 1990 r. dwumiejscowy wózek TK-1. W latach 1990-tych produkowano dwa typy wózków do motolotni (Kompol KR i Kompol KD) w 2 wersjach każdy, dając użytkownikowi możliwość wyboru rozwiązania, które najbardziej mu odpowiada.
AOK zajmował się również konstruowaniem, budowaniem i otunelowaniem śmigieł, prowadził prace nad zawieszeniami silników, przeprowadził optymalizację tłumika do motolotni, wykonał zaczepy holownicze przystosowane do startu lotni za pomocą wyciągarki, uruchomił i wprowadził do użycia pierwszy w kraju system holowania lotni za samochodem, zbudował urządzenie wyciągarkowe z tzw. liną dynamiczną, wykonał koła kompozytowe do motolotni i owiewki, tablicę przyrządów, narty i pływaki do motolotni i inne.
W 1993 r. Wydział zakończył działalność. Ale już w listopadzie 1993 r., czterech byłych pracowników (Aleksander Dernbach, Mirosław Grzyb, Tomasz Królikowski i Grzegorz Rycaj) utworzyło spółkę cywilną Kompol s.c.. Celem jej działania jest m.in.: rozwój i produkcja motolotni, ultralekkich samolotów i wiatrakowców, rozwój technologii kompozytowych i produkcja wyrobów z różnego rodzaju kompozytów polimerowych, produkcja sprzętu i osprzętu sportowego w technologii kompozytowej oraz przygotowanie technologii i produkcji w technologii kompozytowej zlecanej przez firmy zewnętrzne.
Firma zajmuje się produkcją lotni, motolotni ”Jazz” oraz dostarcza samoloty Aeros ”Sky Ranger” w całości (gotowe do lotu) lub w zestawach do samodzielnego montażu. Produkuje również kabiny do wiatrakowców Celier Aviation ”Xenon”. Montowane są również samoloty ultralekkie z zestawów, w ten sposób powstały m.in. samoloty Fisher ”Classic”.
W 2002 r. firma zmieniła siedzibę z dotychczasowej warszawskiej na Chmielewo koło Nasielska.
Konstrukcje:
Kompol ”Stratus R 6”, 1979, lotnia.
Kompol "Stratus R-7", ok. 1979, lotnia szkolna i sportowa.
Kompol ”Stratus R 8E”, 1979, lotnia.
Masztalski "Error", 1979, lotnia.
SB-1, I połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol-motolotnia (1982-1983), ok. 1982, motolotnia.
Kompol- samolot ultralekki, ok. 1985, projekt samolotu ultralekkiego.
AOK, 1988, wózek motolotni.
Kompol ”Stratus 3M”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus 3SC”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 1U”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus E 2”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus R 2S”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus E 3”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus P 2”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2L”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 2S”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus P 15”, lata 1980-te (?), skrzydło motolotni.
Kompol ”Stratus R 9”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 10”, lotnia.
Kompol ”Stratus R 11”, ok. 1982, lotnia.
Kompol ”Stratus R 15C”, lata 1980-te, lotnia.
Kompol ”Stratus R 16 bis”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
Kompol ”Stratus RX”, II połowa lat 1980-tych, lotnia.
TK-1, 1990, wózek motolotni.
Kompol ”Stratus M-14”, 1991, skrzydło motolotni.
Kompol KD, 1991, wózek motolotni.
Kompol KR, 1991, wózek motolotni.
Kompol "Blues" / "Blues Plus", wózek motolotni.
Kompol ”Jazz 2000”, wózek motolotni.
Galeria
Źródło:
[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 4/2006.
[2] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[3] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[4] ”Kompol s.c.”.
[5] Masztalski B., Rycaj G. "Lotnie bezdźwigarowe". Skrzydlata Polska nr 20/1980.
[6] Korpal P., Rycaj G. "Lotnia Stratus R-7". Zrób Sam nr 3/1980 i 4/1980.