Europol / WAM "Libre 2", 1984

Lotnia wyczynowa, skrzydło motolotni. Polska.
Lotnia ”Libre 2M” zastosowane jako skrzydło motolotni PZL ML-1. (Źródło: Zdjęcie pochodzi z ”Archiwum UM Świdnik i Stowarzyszenia Forum Świdnika”).

W 1984 r. przedsiębiorstwo zagraniczne Europol w Krakowie podjęło produkcję lotni ”Libre 2”, która była wersją znanej lotni Hiway Hang Gliders "Demon".

W1989 r. licencję tę przejęła firma Zakład Produkcji Lotni Spółki "Penetrator",produkując również skrzydła do motolotni jednoosobowych w wersji Libre 2 M” i skrzydła do motolotni dwuosobowych typuLibre II MR”. Następnie produkcję lotni przejęła firma WAM s.c., produkując lotnie "Libre 2 moto", jako wersję rozwojową "Libre 2".

Lotnie ”Libre 2 PL” są często uzywane jako skrzydła do motolotni, m.in. w motolotniach: Europol "Libre 2 Motolotnia", MOTO-2TMOTO-2GTMA-2 "Szaman" / MA-3 (MG-3) "Szaman", Kompol KRKompol KDPZL ML-1.

Konstrukcja:
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł.
Pokrycie skrzydła podwójne (górne i dolne), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Kil schowany wewnątrz pokrycia i zamocowany za pomocą kieszeni. Końcówki skrzydła ścięte.

Galeria

  • Lotnia ”Libre 2” zastosowane jako skrzydło motolotni MOTO-2GT. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Lotnia ”Libre 2PL” w widoku od dołu. (Źródło: via Dominik Kaźmierczak).
  • Lotnia ”Libre 2PL” w widoku z góry. (Źródło: via Dominik Kaźmierczak).
  • Lotnia  ”Libre 2” sfotografowana na lotnisku w Pińczowie w 2005 r. (Źródło: via rexc56interia.pl).

Źródło:

[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[2] Dominik Kaźmierczak - informacje.
[3] Doruch H. "Od Seagull do Libre III, czyli historia pewnej krakowskiej firmy ". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/1999.
[4] Reklama. Skrzydlata Polska nr 24/1990.
blog comments powered by Disqus