Europol / WAM "Libre 2", 1984
W 1984 r. przedsiębiorstwo zagraniczne Europol w Krakowie podjęło produkcję lotni ”Libre 2”, która była wersją znanej lotni Hiway Hang Gliders "Demon".
W1989 r. licencję tę przejęła firma Zakład Produkcji Lotni Spółki "Penetrator",produkując również skrzydła do motolotni jednoosobowych w wersji „Libre 2 M” i skrzydła do motolotni dwuosobowych typu „Libre II MR”. Następnie produkcję lotni przejęła firma WAM s.c., produkując lotnie "Libre 2 moto", jako wersję rozwojową "Libre 2".
Lotnie ”Libre 2 PL” są często uzywane jako skrzydła do motolotni, m.in. w motolotniach: Europol "Libre 2 Motolotnia", MOTO-2T, MOTO-2GT, MA-2 "Szaman" / MA-3 (MG-3) "Szaman", Kompol KR, Kompol KD, PZL ML-1.
Konstrukcja:
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł.
Pokrycie skrzydła podwójne (górne i dolne), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Kil schowany wewnątrz pokrycia i zamocowany za pomocą kieszeni. Końcówki skrzydła ścięte.
Galeria
Źródło:
[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.[2] Dominik Kaźmierczak - informacje.
[3] Doruch H. "Od Seagull do Libre III, czyli historia pewnej krakowskiej firmy ". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 7/1999.
[4] Reklama. Skrzydlata Polska nr 24/1990.