Wojtczak-Binkowski "Lotus E", 1984

Lotnia rekreacyjna, sportowa. Polska.
Lotnia ”Lotus E” opracowana przez Krzysztofa Wojtczaka. (Źródło: Copyright Andrzej Binkowski).

Konstruktorem lotni ”Lotus E” był Krzysztof Wojtczak. Została zbudowana w końcu 1984 r. Produkowana była do 1987 r. Była to bardzo udana konstrukcja. Lotnia na tamte czasy posiadała niesamowite parametry doskonałości, prędkości, kąt rozwarcia itd., ale wystepowały problemy ze statecznością. Krzysztof Wojtczak w locie testowym zrobił pętle pod siebie ... lotnia z pilotem w  rotacji spadła na dużą  stertę śniegu, po kolejnym  przypadku... Zrezygnował!

Przez okres 2-3 lat dalszymi pracami zajmował Andrzej Binkowski. Wyprodukował całkowicie nowy model "Lotusa E",  wnosząc pewne poprawki. Jednak zupełnie przypadkowo wykonał lot na lotni ZK 15 "Moskit", czechosłowackiej replice Airwave "Magic III". Komfort z  jakim się latało na tej lotni  spowodował, że zaprzestał dalszych  prac nad "Lotusem E".

Andrzej Binkowski na lotni ”Lotus E” startował w Pucharze Lotniowym rozegranym w 1986 r. na górze Jested, położonej w Izerckich Horach (Czechy) oraz w Lotniowych Mistrzostwach  Polski na górze Żar.

Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Kąt wierzchołkowy lotni- 132 o.
Pokrycie skrzydła dwustronne (30-50 % głębokości płata), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber (12 szt.). Pokrycie zamocowane do kila za pomocą wysokiej kieszeni kilowej.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Galeria

  • Lotnia ”Lotus E” w locie. (Źródło: Copyright Andrzej Binkowski).
  • Lotnia ”Lotus E” w locie. (Źródło: Copyright Andrzej Binkowski).
  • Andrzej Binkowski na rampie startowej. (Źródło: Copyright Andrzej Binkowski).
  • W powietrzu. (Źródło: Copyright Andrzej Binkowski).

Źródło:

[1] ”Lotniarstwo w Polsce”
[2] Aeromania
[3] Informacje uzyskane od Andrzeja Binkowskiego.

blog comments powered by Disqus