Górniak wiatrakowiec dwumiejscowy I, ok. 1997
W 1994 r. Marian Górniak planował budowę dwumiejscowego wiatrakowca (prawdopodobnie posiadał oznaczenie MG-3). Miał już wówczas przygotowany własny projekt i zgromadzone wszystkie materiały potrzebne do jego budowy. Do napędu miał być zastosowany silnik Subaru. Budowa została rozpoczęta na początku 1995 r. W maju 1995 r. wiatrakowiec był już na ukończeniu. Konstruktor planował rozpoczęcie jego prób w czerwcu 1995 r., po czym chciał go zaprezentować na Międzynarodowym Zlocie Konstruktorów-Amatorów we Wrocławiu. Niestety w dniu 29.05.1995 r. doszło do wypadku na motolotni (Górniak-motolotnia dwumiejscowa I), w wyniku którego Marian Górniak został ranny i trafił do szpitala. Nie posiadam informacji kiedy wiatrakowiec został ukończony i oblatany. W 1997 r. był prezentowany na III Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych w Stalowej Woli jako bezsilnikowy wiroszybowiec. Wykonywał wówczas loty na holu za samochodem.
Niestety nie posiadam informacji o dalszych losach tego wiatrakowca.
Marian Górniak zbudował jeszcze jeden dwumiejscowy wiatrakowiec: Górniak-wiatrakowiec dwumiejscowy II.
Konstrukcja wiatrakowiec dwumiejscowy z 1995 r. (MG-3):
Dwumiejscowy wiatrakowiec.
Wirnik dwułopatowy konstrukcji duralowej o cięciwie 180 mm i grubości 10,5 %.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Silnik- (planowany) Subaru o mocy 62,5 kW (85 KM). Śmigło pchające.
Dane techniczne wiatrakowiec dwumiejscowy z 1995 r. (MG-3) (wg [2]):
Średnica wirnika- 6,5 m.
Masa własna w wersji jednomiejscowej- ok. 140 kg, masa własna w wersji dwumiejscowej- ok. 150 kg, masa użyteczna- ok. 500 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Kisielewska-Staryszak A. ”Pierwszy w Polsce wiatrakowiec Mariana Górniaka”. Lotnictwo- Aviation International, 16-31 marzec 1994.
[2] Informacje uzyskane od Mariana Górniaka.
[3] Gajewski E. ”Uskrzydlony”!