MOTO-2GTN, koniec lat 1990-tych

Wózek motolotni. Polska.
Wózek motolotniowy MOTO-2GTN z silnikiem Rotax. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).

Pod koniec lat 1990-tych Bogusław Kuśnierz zmodyfikował konstrukcję wózka MOTO-2GT i wraz z Leszkiem Wójcickim oraz Januszem Kuzarą zbudowali motolotnię 2-osobową dla kolegi jeszcze z Technikum Budowy Płatowców w Mielcu. Wózek otrzymał oznaczenie MOTO 2GTN (G- goleń sprężysta, T-tandem, N-niski). Modyfikacja polegała na załamaniu głównej rury dolnej w celu obniżenia wózka. Na główny szkielet zastosowano rury fi 60x3 bez wkładek  oraz fi 32x1,5 wzmacniane wkładkami w miejscach większych naprężeń. Zastosowano kompozytową owiewkę przedniej części wózka,  z tym, że teraz koło przednie częściowo jest schowane w tej owiewce. Ale nie ma wyciętej dziury na koło, tylko w owiewce jest zagłębienie i są tylko wąskie wycięcia na widelec przedniego koła. Pozostała konstrukcja jak MOTO 2GT.

Silnik- właściciel sam zabudował sobie silnik samochodowy Citroen, 4-cylindrowy boxer (brak informacji jakiego typu). Śmigło drewniane dwułopatowe Piotrowski. Kolega za wiele tą motolotnią nie latał, ponieważ zaczął latać na samolotach i odsprzedał wózek Marianowi Górniakowi z Sanoka. Pan Marian prawdopodobnie zmienił silnik na inny, zastosował duralowy załamany maszt (poprzednio był prosty) oraz zmienił fotele lub ich tapicerkę. Następnie na bazie tego wózka został zbudowany wiatrakowiec Górniak wiatrakowiec dwumiejscowy II.

Drugi wózek MOTO 2GTN, ale z załamanym spawanym ze stali nierdzewnej masztem konstruktorzy zbudowali dla siebie ok. 2003 r. Ponieważ przymierzali się do budowy własnego samolotu, a nie było ich stać na silnik Rotax 912, zakupili silnik Simonini Victor 2+ o mocy 75 kW (102 KM). W celu przetestowania jego przydatności do samolotu, zabudowany został na tym wózku. Śmigło czterołopatowe, nastawne na ziemi,  własnego projektu i wykonania. Motolotnia z tym napędem oraz skrzydłem Aeros "Stranger" wylatała bezawaryjnie ok. 200 h, po czym silnik został zabudowany na samolocie KB-2 "Jerzyk". Następnie na tym wózku zabudowano silnik samochodowy Suzuki Swift 1300 o mocy 75 KM z przekładnią na pasie zębatym i ze śmigłem Kievprop.

Wózek ten posłużył za wzorzec do budowy kilkunastu wózków z różnymi silnikami, np. motocyklowe Honda CBR 600, samochodowe Swift 1000, 1300,  Rotax, które są używane przez członków Góreckiego Stowarzyszenia Lotniczego im. Jana Wnęka.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy miękkopłat.
Wózek motolotniowy w układzie L, o konstrukcji kratownicowej, wykonanej z rur duralowych Pa7ta. Całość zakryta kompozytową owiewką. Miejsca załogi odkryte.
Podwozie trójkołowe z kółkiem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe.

Silnik- pierwszy egzemplarz motolotni posiadał silnik samochodowy Citroen. Do napedu pozostałych motlotni stosowano różne silniki: Simonini Victor 2+ o mocy 75 kW (102 KM), Suzuki Swift 1000, Suzuki Swift 1300 o mocy 55 kW (75 KM), motocyklowy Honda CBR 600 lub Rotax. Śmigło pchające.

Galeria

  • Wózek motolotniowy MOTO-2GTN z silnikiem Simonini. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • MOTO-2GTN ze złożonym masztem. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Tablica przyrządów. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Wózek motolotniowy MOTO-2GTN z silnikiem Honda i skrzydłem ”Stranger”. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Motolotnia podczas startu. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • MOTO-2GTN w locie. (Źródło: Copyright Bogusław Kuśnierz).
  • Wózek motolotni MOTO-2GTN zmodyfikowany przez Mariana Górniaka. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • Wózek motolotni MOTO-2GTN zmodyfikowany przez Mariana Górniaka. (Źródło: Copyright Marian Górniak).

Źródło:

[1] Zdjęcie otrzymane od Mariana Górniaka.
[2] Informacje uzyskane od Bogusława Kuśnierza.

blog comments powered by Disqus