Kmin motolotnia minimum, lata 1980-te

Motolotnia. Polska.
Motolotnia minimum w wersji z małym kółkiem ogonowym. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
Jan Kmin eksperymentował z motolotnią minimum, to jest lotnią z silniczkiem przyczepionym do kila i nawet doleciał do Wodzieradów, gdzie lądował w wyniku utraty orientacji. Miejscowy świadek tego lądowania potem opowiadał jak to leciało takie coś z podwieszonym tłumokiem i potem spadło na ziemię.

Motolotnia minimum została zbudowana na bazie lotni "Wulkan Moto". Do sterownicy lotni zostały zamontowane koła podwozia. Dodatkowe kółko (ogonowe) zostało zamontowane na rurze (wysięgniku) przymocowanej do kila. Powstały co najmniej dwie wersje motolotni, które różniły się konstrukcją podwozia.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Silnik- od motocykla MZ, również zamontowany do kila, napędzał dwułopatowe śmigło pchające.

Inne wersje:
Kmin-motolotnie (opis główny)

Galeria

  • Szczegóły konstrukcji motolotni. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Szczegóły konstrukcji motolotni. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Motolotnia w wersji z dużym kółkiem ogonowym. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Zbigniewa Kmina.
[2] Informacje uzyskane od Lecha Pitonia.
[2] Czerwik Z. ”Historia Motolotniarstwa w Aerokubie Łódzkim”. ”Daniel Zagórski- Galeria grafiki”.

blog comments powered by Disqus