Kmin "Wulkan Moto", 1983

Lotnia- skrzydło motolotni. Polska.
Lotnia ”Wulkan Moto” w locie. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
Lotnię ”Wulkan Moto” zaprojektowali i zbudowali w 1983 r. Jan i Zbigniew Kminowie. Powstała w wyniku niewielkiej modernizacji lotni ”Wulkan”. Lotnia była wykorzystywana do lotów swobodnych oraz jako skrzydło do motolotni. Na bazie lotni ”Wulkan Moto” została zbudowana bardzo interesująca motolotnia minimum, która posiadała silniczek przyczepiony do kila.

Konstrukcja:
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet lotni usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Krawędzie natarcia usztywnione za pomocą salingów (w lotach swobodnych salingi nie były używane). Na sterownicy czasami były montowane małe kółka, ułatwiające lądowanie. Kąt wierzchołkowy- 125o.
Pokrycie lotni jednostronne (jednak posiadające szerokie kieszenie na krawędzie natarcia), ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Pokrycie mocowane do kila za pomocą kieszeni kilowej. Kątowy naddatek pokrycia- minus 1o.
Uprząż przystosowana do lotów pozycji siedzącej. Później zastosowano uprząż do pozycji  leżącej.

Dane techniczne ”Wulkan Moto” (wg [1]):
Rozpiętość- 11,0 m.

Galeria

  • Lotnia "Wulkan Moto" w locie. Pozycja leżąca lotniarza. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Lotnia "Wulkan Moto" w locie. Pozycja siedząca lotniarza. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Lotnia "Wulkan Moto" w locie. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Lotnia "Wulkan Moto" w locie. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Rysunek lotni "Wulkan Moto". (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
  • Rysunek lotni "Wulkan Moto". (Źródło: archiwum Lech Pitoń).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Zbigniewa Kmina.
[2] Informacje uzyskane od Lecha Pitonia.
blog comments powered by Disqus