Kmin "Kormoran", 1980
Lotnia. Polska.
Lotnia ”Kormoran” w locie. (Źródło: archiwum Zbigniew Kmin).
Lotnię ”Kormoran” zaprojektował i zbudował w 1980 r. Jan Kmin. Była to zmodernizowana wersja lotni ”Seagull III”. Dodano usztywnienia (listwy) na końcach skrzydeł. Dodanie listew było niezbędne z uwagi na zmieniony zasadniczo obrys krawędzi spływu. W lotni zastosowano dzielone rury szkieletu. Były one łączone na zatrzaski. Szkielet lotni mógł być pakowany w pokrowiec o długości 2 m. Pakunek był dość gruby. Jednak umożliwiał przewożenie lotni w przedziale wagonu kolejowego. W ten sposób Jan Kmin zrealizował jako pierwszy w Łodzi ideę lotni ”kolejowej”.
Ideę tę kontynuował później Lech Pitoń w lotniach ”Aquila”, ”Dudek” i ”Chick”, jednak sposób redukcji długości polegał na zastosowaniu teleskopowego sposobu wsuwania rury w rurę wg pomysłu inż. Tadeusza Dobrocińskiego z Wrocławia.
Konstrukcja:
Szkielet lotni składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Wykonany z rur duraluminiowych i usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Zastosowano dzielone rury szkieletu, łączone na zatrzaski. Szkielet lotni mógł być pakowany w pokrowiec o długości 2 m. Kąt wierzchołkowy- 102o.
Szkielet lotni składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Wykonany z rur duraluminiowych i usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Zastosowano dzielone rury szkieletu, łączone na zatrzaski. Szkielet lotni mógł być pakowany w pokrowiec o długości 2 m. Kąt wierzchołkowy- 102o.
Pokrycie jednostronne, ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber. Pokrycie mocowane do kila za pomocą kieszeni. Kątowy naddatek pokrycia- plus 2 stopni.
Uprząż przystosowana do lotów w pozycji siedzącej.Dane techniczne ”Kormoran” (wg [1]):
Rozpiętość- 8,4 m.
Galeria
Źródło:
[1] Informacje uzyskane od Zbigniewa Kmina.[2] Informacje uzyskane od Lecha Pitonia.
© Copyright 2011-2024. samolotypolskie.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone.