Molenda "Falcon Kiss", 1983

Lotnia. Polska.
Lotnia "Falcon Kiss". (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).

Lotnię ”Falcon Kiss” zaprojektował i zbudował w 1983 r. Zbigniew Molenda. Była to pierwsza w Łodzi lotnia V-ej generacji, tj. z podwójnym pokryciem, w którym schowany był tzw. ”pływający dźwigar”.

Na lotni "Falcon Kiss" Zbigniew Molenda startował w czasie VIII Zakopiańskich Zawodów Lotniowych o Puchar Tatr, które odbyły się 29.04.-01.05.1984 r. na zboczu Nosala w Zakopanem. Zajął wówczas 18 miejsce.

Konstrukcja:
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych. Dźwigar lotni nie był połączony sztywno z węzłem centralnym (dźwigar ”pływający”). Połączenie to stanowiła linka mocowana  w tylnym węźle, przechodząca przez maszt, dzięki czemu całe skrzydło   mogło dość znacznie  odchylać się  w względem kila. Kąt wierzchołkowy lotni- 127o.

Pokrycie lotni, dakronowo-torlenowe,  ukształtowane za pomocą żeber i  plastikowej wkładki na krawędziach natarcia Dźwigar schowany wewnątrz pokrycia. Pokrycie mocowane do kila za pomocą wysokiej kieszeni. Naddatek kątowy pokrycia- około minus 1o.

Uprząż przystosowana do lotów w pozycji leżącej.

Dane techniczne ”Falcon Kiss” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,4 m, powierzchnia nośna- 17,0 m2.
Masa własna- 30 kg.

Galeria

  • Rysunek lotni "Falcon Kiss". (Źródło: archiwum Lech Pitoń).
  • Zbigniew Molenda i jego dzieło. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • "Falcon Kiss". (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • Za chwilę start. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • W locie. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • Lot  "bez trzymanki". (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • Już na ziemi. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • Na szczęście pilotowi nic się nie stało. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).
  • Nazwa lotni. (Źródło: archiwum Zbigniew Molenda).

Źródło:

[1] Informacje uzyskane od Zbigniewa Molendy, przekazane przez Lecha Pitonia.
[2] "VIII Zawody Lotniowe Nosal Zakopane 1984. Lista startowa Zawodów na Nosalu". Gorpol Air Photo.
blog comments powered by Disqus