Fortuniak-Stasiak lotnia, 1975
![](http://www.samolotypolskie.pl/uploads/Products/product_3374/preview_fortuniak-stasiak-lotnia_src_1.jpg)
Konstrukcja tej lotni zasługuje na szczególną uwagę ze względu na zastosowane, nietypowe materiały do jej budowy. Otóż lotnia ta była zrobiona z laminatowych rur własnego wyrobu. Były one formowane na rurach stalowych, powlekanych stearyną. Na tak przygotowane kopyta nakładano płótno szklane i przesączano je żywicą epoksydową. Po wyschnięciu, zdejmowano rury z kopyta, napełniając go wcześniej gorącą wodą, która roztapiała stearynę, umożliwiając ściągnięcie gotowej rury. Do pokrycia lotni zastosowano ortalion, który posiadał tę wadę, że rozciągał się pod wpływem wilgoci. Konstrukcja sprawdziła się w lotach z wysokiego nasypu kolejowego i Rudzkiej Góry.
Marek Stasiak i Witold Fortuniak udostępniali swoją lotnię chętnie innym. Swoje pierwsze loty w, wiosną 1977r., wykonali na niej Lech Pitoń- w późniejszym okresie znakomity pilot lotniowy oraz konstruktor i budowniczy wielu lotni, późniejszy instruktor Piotr Zieliński oraz Krystyna Kocajowa- w owym czasie niekwestionowana liderka łódzkiej grupy lotniarzy.
Konstrukcja:
Szkielet lotni wykonany z rur laminatowych, wykonanych przez konstruktorów lotni. Składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Lotnie składało się po rozkręcenie węzłów bocznych przez obróceniu dźwigara względem kila, wokół węzła centralnego.
Skrzydło o kącie wierzchołkowym 80o, pokryte ortalionem. Kątowy naddatek pokrycia- plus 5 o.
Dane techniczne Fortuniak-Stasiak (wg [1]):
Rozpiętość- ok. 6,5 m, powierzchnia nośna- ok. 16,5 m2.
Masa własna- ok. 17 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Informacje uzyskane od Lecha Pitonia.