Aquila, 2011

Bezpilotowy, dźwigowy aparat latający. Polska.
Bezpilotowy aparat latający Aquila. (Źródło: Copyright ”SAE Aerodesign”).

Bezpilotowy aparat latający Aquila został opracowany i zbudowany w latach 2010-2011 przez zespół studentów z Międzywydziałowego Studenckiego Koła Naukowego SAE, które działa przy Politechnice Warszawskiej. Jest to samolot bezzałogowy, stworzony specjalnie był do udziału w zawodach SAE AeroDesign w klasie Regular Class. Koordynatorem projektu był Marek Malinowski.

Samolot Aquila został oblatany 14.03.2011 r. Do swego pierwszego lotu wystartował z obciążeniem 9 kg. Lot był w pełni sterowny i stabilny. Początkowo nie było żadnych problemów. Jednak awarii uległ serwomechanizm poruszający usterzeniem wysokości. W wyniku twardego lądowania został uszkodzony kadłub i złamana belka ogonowa. W ciągu kilku dni  studenci naprawili samolot i kontynuowali próby w locie.

Aquila wystartowała w zawodach SAE AeroDesign East 2011, które odbyły się w dniach 30.04-2.05.2011 r. w Mariettcie pod Atlantą. Pierwszy lot odbywał się bez ciężaru dodatkowego i zakończony został sukcesem. W drugiej kolejce samolot, po wylądowaniu, zjechał z pasa startowego i uszkodził podwozie. Natomiast w trzeciej kolejce lotów został całkowicie rozbity. Jego naprawa trwała całą noc, następnego dnia był już w pełni sprawny.

Do pierwszego lotu w ostatnim dniu zawodów samolot obciążono masą ponad 16,5 kg. Konstrukcję tą jednak prześladował pech. Najpierw kłopoty z silnikiem powodują rezygnację ze startu. W następnej kolejce model odrywa się od ziemi i ...: odpada lewe koło, później dostaje tylni podmuch wiatru i ostatecznie spada na ziemię. Na szczęście uszkodzenia nie były wielkie. Po niespełna 20 minutach Aquila, już naprawiona, rozpoczęła przygotowania do następnego startu. Niestety silnik znów odmawia posłuszeństwa. Dzięki trafnym wskazówkom pomocnego amerykańskiego modelarza udało się usunąć awarię (spalona świeca żarowa). Niestety ostatni lot konkursowy nie został zaliczony: podczas startu przekroczona została linia końcowa, a po zbyt mocnym przyziemieniem złamaniu uległa oś koła.

Pomimo wystartowania dwukrotnie z największym ciężarem wśród wszystkich drużyn Aquila zakończyła zawody na 21 miejscu. Natomiast, startujący w klasie Advanced Class, samolot Evolution odniósł zwycięstwo w swojej klasie.

Konstrukcja.
Górnopłat.
Kadłub składał się z gondoli oraz rurowej belki ogonowej.


Galeria

  • Bezpilotowy aparat latający Aquila. (Źródło: Copyright  SAE Aerodesign).

Źródło:

[1] "SAE Aerodesign"
blog comments powered by Disqus