AKL-1 "Turbolot", 2008
("aka Turbolot", "Zombie", AKL1-Lech i AKL1-Jarosław)

Bezpilotowy, dźwigowy aparat latający. Polska.
Bezpilotowy aparat latający AKL-1 ”Turbolot” w locie. (Źródło: Copyright ”SAE AERODESIGN Poznań”).
Bezpilotowy aparat latający AKL-1 ”Turbolot” (oznaczany również jako ”aka Turbolot” lub ”Zombi”) został opracowany i zbudowany w 2008 r. przez zespół studentów z Akademickiego Klubu Lotniczego, który działa przy Politechnice Poznańskiej. Jest to samolot bezzałogowy stworzony specjalnie był do udziału w zawodach SAE AeroDesign. Celem tych zawodów jest zaprojektowanie, obliczenie i zbudowanie modelu samolotu, który udźwignie jak największą masę. Członkami zespołu byli: Wojciech Batog, Marcin Pilarczyk, Marcin Gajewski, Bartosz Szymkowiak, Tomasz Kroczak i Radosław Górzeński.

Samolot został oblatany 5.04.2008 r. na lotnisku Aeroklubu Poznańskiego- Kobylnica. Po pierwszym locie, AKL-1 (Lech) okazał się być dość szybki, i po wyeliminowania problemu z nadmiernym kątem zaklinowania, również wystarczająco sterowny. Udane loty AKL-1 (Lech) pozwoliły na szybką budowę kopii modelu AKL-1 (Jarosław). Mimo precyzji, z jaką wykonano drugi prototyp, kopia wyglądała prawie identycznie, jednak w rzeczywistości okazała się o wiele trudniejsza w sterowaniu.

Oba AKL-1 ”Turbolot” wzięły udział w zawodach SAE AeroDesign East, które odbyły się w dniach 18-20.04.2008 r. w Atlancie (Georgia, USA). Startując w klasie Regular zajął 25 miejsce na 39 startujących ekip. Na taki wynik niewątpliwie wpływ miały katastrofy, które trapiły ekipę. W dniu 19 kwietnia rozbiły się oba samoloty. Na szczęście, przy dużym nakładzie pracy i wielkim pośpiechu, zostały odbudowane. Efekt był imponujący- model latał poprawnie, wykonał trzy udane loty. Utraty kierunku na dobiegu uniemożliwiły zaliczenie lotów w klasyfikacji, ale wykazały, iż model zaprojektowany był prawidłowo. Model udźwignął 5,5 kg i odrywał się po kilkunastu metrach rozbiegu, co świadczyło o możliwościach, jakie posiadał. Zwycięska drużyna podniosła 11,5 kg, to na pewno było w zakresie możliwości modelu.

We wrześniu 2008 r. samolot został zmodernizowany: powiększono lotki, poprawiono sterowanie przedniego kółka skrętnego i steru kierunku. Umieszczono również obciążenie nieco wyżej, by podnieść środek ciężkości załadowanego samolotu. 12.10.2008 r., podczas imprezy zorganizowanej z okazji zakończenia sezonu na lotnisku w Bednarach, samolot podniósł największy ciężar- 10 kg!

Konstrukcja:
Górnopłat.
Skrzydła trapezowe. Pokrycie z folii.
Kadłub składa się z przedniej gondoli oraz rurowej belki ogonowej.
Usterzenie w układzie klasycznym.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- OS FX 61MAX o mocy ok. 1,47 kW (2 KM).

Dane techniczne AKL-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 2,4 m.

Galeria

  • AKL-1 ”Turbolot” podczas startu. (Źródło: Copyright ”SAE AERODESIGN Poznań”).
  • Wizualizacja komputerowa AKL-1 ”Turbolot”. (Źródło: Copyright ”SAE AERODESIGN Poznań”).

Źródło:

[1] "SAE AERODESIGN Poznań"
blog comments powered by Disqus