Glaser-Dirks DG-600, 1987

Szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej i 18-metrowej. Niemcy.
Szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej i 18-metrowej Glaser-Dirks DG-600. (Źródło: via "Wikimedia Commons").

W połowie lat 1980- tych w firmie Glaser-Dirks  Flugzeugbau GmbH opracowany został szybowiec klasy 15- metrowej Glaser-Dirks DG-600 Miał być następcą poprzednich konstrukcji Glaser-Dirks DG-200 i Glaser-Dirks DG-400.

Konstrukcja kadłuba została oparta na kadłubie szybowca DG-400. Otrzymał on jednak bardziej smukłą belkę ogonową oraz zbiornik balastowy w stateczniku pionowym (dla wyważania szybowca) o pojemności 7 dm3.  Skrzydło zostało zaprojektowane od nowa- były cieńsze o większym wydłużeniu, wyposażone w klapolotki. Zastosowanie balastu wod­nego umożliwiło dostosowywanie obciążenia skrzydła do danych warunków ter­micznych.

Prototyp został oblatany 15.04.1987 r. Szybowiec był od oferowany w kilku wersjach:
- DG-600/15- wersja podstawowa ze skrzydłami o rozpiętości 15 m, która odpowiada klasie Standard. Skrzydło posiada zakończenia zaopatrzone w winglety,
- DG-600/17- z końcówkami wydłużającymi skrzydło do 17 m, odpowiadającej klasie otwartej. Końcówki wydłużające nie posiadały wingletów,
- DG-600M- w 1989 r. opracowana została wersja wyposażona w dodatkowy, chowany silnik Rotax 275 o mocy 15 kW. Szybowiec może samodzielnie startować, zatrzymywać i zapuszczać silnik w locie oraz powracać po przelocie na macierzyste lotnisko. Szybowiec wykonał pierwszy lot 11.11.1989 r.,
- DG-600/17M- wersja ze skrzydłami o rozpiętości 18 m, wyposażona w dodatkowy napęd,
- DG-600/18- z końcówkami wydłużającymi skrzydło do 18 m, wyposażone w winglety,
- DG-600/18M- wersja ze skrzydłami o rozpiętości 18 m, wyposażona w dodatkowy napęd.

Do 1992 r. wyprodukowano ok. 112 egz.

W Polsce.

Na szybowcach Glaser-Dirks DG-600 latali również polscy szybownicy, np.:
- Janusz Centka i Stanisław Ziętek startowali podczas XXI Mistrzostw Świata (Wiener Neustadt- Austria, 1989 r.) w klasie 15-metrowej, zajmując odpowiednio 12 i 24 miejsce,
- Waldemar Jaworski i Stanisław Zientek startowali na szybowcach DG 600 w klasie 15- metrowej podczas V Szybowcowych Mistrzostw Europy w Lesznie (26.05.- 10.06.1990 r.), zajmując odpowiednio 9 i 11 miejsce,
- Christoph Matkowski.

W dniu 26.05.1990 r., na DG-600 ze skrzy­dłem przedłużonym do 17 m, Stanisław Ziętek wykonał przelot zamknięty 1006 km Leszno- Szczecin Dąbie- Dylaki k. Opola-Lipki k. Gorzowa Wlkp.- Leszno. Jako trzeci Polak przekroczył granicę 1000 km, wyprzedzony o godzinę przez Janusza Centkę na Schleicher ASH 25. Spływ północny po­zwolił termice rozwinąć się o 9- ej rano, podstawa szlaków cumulusów sięgnęła 2400 m, ale występowały także duże obszary pełnego pokrycia i termiki bezchmurnej. Dolot ze 100 kilometrów po 11-tu godzinach lotu był poprzedzo­ny emocjonującą końcówka, w której pilotowi udało się wykręcić znad mokradła w środku lasów koło Skwierzy­ny. Szybownicy po raz pierwszy od 10 lat otrzymali zgodę służb kontroli obszaru powietrznego Polski na tak długą trasę dopasowaną do warunków meteorologicznych i mogli pójść w ślady Henryka Muszczyńskiego (1980 r.- 1025 km, SZD-42 "Jantar 2B").

Konstrukcja.
Jednomiejscowy wolnonośny średniopłat o konstrukcji kompozytowej.
Skrzydło o obrysie prostokątno- trapezowym. Konstrukcję skrzydła wykonano z kompozytów z włóknem szklanym i węglowym. W części prostokątnej zastosowano profil HQ-35, a w trapezowej HQ-37, z dodat­nim skosem. Całość ma dodatni wznios 2°30’. Wzdłuż skrzydła usytuowane klapolotki, nie dochodzące do końców. Na wierzchu znajdują się hamulce Schempp- Hirth konstrukcji metalowej. W skrzydłach umieszczono zbiorniki ba­lastowe na wodę o pojemności 180 dm3.
Kabina zakryta.
Usterzenie w kształcie litery T. Usterzenia o obrysach trapezowych są podobnej konstrukcji, ze statecznikami i sterami. Zbiornik ba­lastowy na wodę o pojemności 7 dm3 w stateczniku pionowym (dla wyważania szybowca).
Podwozie sta­nowi koło główne (wciągane) i małe kółko ogonowe.

Silnik- silnik Rotax 275 o mocy 15 kW (20 kW). Zespół napędowy chowany, zamocowany na ramie za kabiną, śmigło ciągnące.

Dane techniczne DG-600M (wg [4]):
Rozpiętość-  15,0 m, długość- 6,83 m, wysokość- 1,35 m, powierzchnia nośna- 10,95 m2.
Masa własna- 255 kg, masa balastu wodne­go- 178 kg, masa startowa max- 525 kg.
Prędkość dopuszczalna- 270 km/h, prędkość max w burzliwym powietrzu i na holu- 200 km/h, prędkość max za wyciągarką- 150 kim/h, doskonałość max- 46, opadanie minimalne- 0,56 m/s.

Dane techniczne DG-600/17M (wg [4]):
Rozpiętość- 15,0 m, długość- 6,83 m, wysokość- 1,35 m, powierzchnia nośna- 11,59 m2.
Masa własna- 260 kg, masa balastu wodne­go- 178 kg, masa startowa max- 525 kg.
Prędkość dopuszczalna- 270 km/h, prędkość max w burzliwym powietrzu i na holu- 200 km/h, prędkość max za wyciągarką- 150 kim/h, doskonałość max- 50, opadanie minimalne- 0,5 m/s.

Galeria

  • Glaser-Dirks DG-600M, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 29/1990).

Źródło:

[1] "strona SG"
[2] Szybowcowa Kadra Narodowa.
[3]”Na starcie Mistrzostw Europy w Lesznie”. Skrzydlata Polska nr 21/1990.
[4] (K) „Motoszybowiec Glaser Dirks DG-600M”. Skrzydlata Polska nr 29/1990.
[5] „Zakończenie Mistrzostw Europy”. Skrzydlata Polska nr 25/1990.
[6] Murawski T. "Polskie szybowce SZD". Warszawa 2016.

blog comments powered by Disqus