Antonow An-28, 1969

Samolot wielozadaniowy (pasażerski, transportowy, desantowy, sanitarny, dyspozycyjny, fotogrametryczny). ZSRR/Ukraina.
Przedprototyp samolotu Antonow An-14M. (Źródło: archiwum).

Samolot transportowy krótkiego startu i lądowania Antonow An-28 zaprojektowano w OKB Antonowa w Kijowie. Jest dalszym rozwinięciem samolotu Antonow An-14 ”Pszczółka”. We wrześniu 1969 r. został oblatany przedprototyp samolotu Antonow An-14M, wyróżniający się dłuższym kadłubem i chowanym podwoziem. Samolot nie trafił do produkcji seryjnej. Po wielu przeróbkach, 1973 r. otrzymał oznaczenie Antonow An-28. W 1975 r. na samolocie zastosowano silniki na TWD-10W. Samolot ten miał być następcą samolotu Antonow An-2.

Dwa pierwsze prototypy miały chowane podwozie i silniki TWD-850, natomiast kolejne dwa egzemplarze doświadczalne i samoloty seryjne wyposażono już w stałe podwozie i silniki TWD-10B.

W Polsce.

W lutym 1978 r. polski przemysł lotniczy podjął się produkcji samolotu Antonow An-28. Produkcję uruchomiono w PZL-Mielec pod oznaczeniem PZL An-28.

Konstrukcja:

Podwozie trójkołowe z kołem przednim, w wersji An-14M chowane w locie, w An-28 stałe.

Napęd- 2 silniki turbośmigłowe, w wersji An-14M i prototypach An-28, TWD-850 o mocy 625 kW (850 KM), później TWD-10B o mocy 705 kW (960 KM).

Dane techniczne:

Galeria

  • Antonow An-14M. rysunek w trzech rzutach. (Źródło: archiwum).
  • Prototyp samolotu Antonow An-28, napędzany silnikami TWD-850. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[2] Skowroński G. ”An-28 w Polsce”. Lotnictwo z szachownicą nr 5 i 6.
blog comments powered by Disqus