GIL-2, 1954

Projekt śmigłowca transportowo-desantowego. Polska.
Projekt śmigłowca transportowo- desantowego GIL-2. (Źródło: Bogusław Skwarek via Aeroplan nr 1/2001).

W Instytucie Lotnictwa były prowadzone od 1947 r. studia nad zagadnieniem konstrukcji śmigłowcowych. Całością prac kierował mgr inż. Bronisław Żurakowski. W ich wyniku powstał w 1951 r. pierwszy polski śmigłowiec doświadczalny BŻ-1 ”Gil”. W 1954 r. mgr inż. Żurakowski zorganizował w Instytucie Lotnictwa śmigłowcowe biuro konstrukcyjne, które przystąpiło do opracowania projektu konstrukcyjnego śmigłowca łącznikowego GIL-4 (BŻ-4 ”Żuk”). W tym samym czasie wydzielono z biura grupę pod kierunkiem mgr. inż. Jana Koźniewskiego, która rozpoczęła prace studyjne nad śmigłowcami transportowo- desantowymi, które otrzymały oznaczenia GIL-2 i GIL-3.

Projekt GIL-2 był śmigłowcem stanowiącym rozwój koncepcji BŻ-1 ”Gil”. Zbudowany został w układzie jednowirnikowym z tym samym, wypróbowanym już wirnikiem nośnym i ze śmigłem ogonowym. Napęd stanowił silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem o mocy 515 kW (700 KM). W projekcie zakładano dobrą widoczność z kabiny pilota i dobrą sterowność. Przewidywano możliwość lądowania autorotacyjnego. Zakładano również skonstruowanie wersji szkolnej. W dalszych projektach przewidywano uzbrojenie śmigłowca.

Projekt nie wyszedł poza fazę studiów.

Konstrukcja.
Śmigłowiec zbudowany w klasycznym układzie konstrukcyjnym, jednowirnikowy ze śmigłem ogonowym. Konstrukcja metalowa. Załoga- 1 osoba.
Wirnik nośny adaptowany ze śmigłowca BŻ-1 ”Gil”- z łopatami nośnymi konstrukcji drewnianej.
Konstrukcja kadłuba miała być wykonana z rur stalowych, spawana i kryta płótnem. Kabina zakryta. Przewidywano wyjmowanie foteli w kabinie transportowej. Kabinę użytkową zaprojektowano o wymiarach 2,5 x 5,0 x 1,4 m.
Podwozie czterokołowe, przednie nastawialne, amortyzatory olejowo- pneumatyczne, brak hamulców.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pokładowe, butla sprężonego powietrza do niezależnego rozruchu silnika, gaśnica, radio.
Instalacja elektryczna.

Silnik- gwiazdowy, chłodzony powietrzem ASz-21 o mocy nominalnej 419 kW (570 KM) i mocy startowej 515 kW (700 KM).

Dane techniczne GIL-2 (wg [2]):
Średnica wirnika nośnego- 19,0 m, długość całkowita z obracającym się wirnikiem nośnym- 22,1 m, Powierzchnia wirnika nośnego- 283 m2.
Masa własna- 1650 kg, udźwig- 950 kg, masa w locie- 3600 kg.
Prędkość przelotowa- 100 km/h, wznoszenie max- 4,5 m/s, wznoszenie nominalne- 2,8 m/s, pułap praktyczny- 3500 m, zasięg- 300 km.

Galeria

  • GIL-2, rysunek w rzutach. (Źródło: Bogusław Skwarek via Aeroplan nr 1/2001).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1945-1980”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1980.
[2] Skwarek B. "Śmigłowce GIL-2 i GIL-3". Aeroplan nr 1/2001.
blog comments powered by Disqus