Zołotow Farman-IV, 1958

Replika samolotu pionierskiego. Polska.
Kopia samolotu pionierskiego Farman IV wykonana przez Pawła Zołotowa. (Źródło: Zdjęcie pochodzi z ”Archiwum UM Świdnik i Stowarzyszenia Forum Świdnika”).
W pierwszej połowie lat 1950-tych Paweł Zołotow powziął myśl zbudowania samolotu z lat swej młodości- Farman IV. Własnym wysiłkiem zebrał odpowiedni materiał i montował poszczególne części. Życzliwej pomocy udzieliła dyrekcja i pracownicy Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku, w której pracował od 1956 r.

Samolot był gotów w 1957 r. i we wrześniu tegoż roku Zołotow zademonstrował go publicznie na centralnych pokazach lotniczych na lotnisku Babice w Warszawie- niestety tylko podczas kołowania, gdyż zastępczy silnik Continental (wg [2]- w silnik Salmson 9AD) otrzymany z Aeroklubu Kieleckiego okazał się za słaby do wzniesienia się maszyny w powietrze.

W 1958 r. samolot został przekazany do zbiorów Muzeum Techniki we Wrocławiu i wystawiony na Wystawie Lotniczej w 1959 r. we Wrocławiu. Ponownie samolot eksponowano na Wystawie Lotniczej XX-lecia PRL w Krakowie w 1964 r. Po zakończeniu tej wystawy samolot został przekazany na ekspozycję w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat o konstrukcji mieszanej.
Miejsce pilota odkryte.

Silnik- Continental, wg [2]- Salmson 9AD o mocy 29 kW (40 KM).

Dane techniczne (wg [2]):
Rozpiętość- 9,92 m, długość- 11,12 m, wysokość- 3,25 m, powierzchnia nośna- 35,7 m2.
Dalsze dane są nie znane.

Galeria

  • Kopia samolotu Farman IV demonstrowana w Warszawie na pokazach lotniczych w 1957 r. (Źródło: Banaszczyk Eugeniusz ”Pierwsze skrzydła”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1972).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
[2] Krzyżan M. ”Samoloty w muzeach polskich”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
[3] Konieczny J. R., Malinowski T. ”Mała encyklopedia lotników polskich. Tomik I”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus