Zodiac VZ-11 "Lech", 1917

Sterowiec patrolowy, szkolny. Francja.
Sterowiec ”Lech” w locie nad Ziemią Lechnicką. (Źródło: Praca zbiorowa ”Ku czci poległych lotników. Księga pamiątkowa.”. Wydawnictwo Komitetu Budowy Pomnika Ku Czci Poległych Lotników. Warszawa 1933).
Zbudowany w 1917 r. Zodiac VZ-11 był sterowcem francuskiej marynarki wojennej wykorzystywanym do patrolowania morza oraz do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych. Działał w akwenie Morza Śródziemnego od wiosny 1918 r.

W Polsce.

Zamówienie na sterowiec Zodiac VZ-11 złożyła PWMZ w Paryżu w 1920 r. Jednocześnie zalecono modernizację polegającą m.in na zabudowaniu wewnętrznego pasa zawieszeń. Sterowiec wysłano z Cherbourga 23.12.1920 r. W Polsce został przydzielony do szkolnej kompanii sterowców, sformowanej przez Oficerską Szkołę Aeronautyczną w Toruniu, gdzie nadano mu imię ”Lech”.

Szkolenie rozpoczęto dopiero wiosną 1922 r. i prowadzono do 1926 r. Wyszkolono 18 pilotów sterowcowych oraz kilkudziesięciu członków załogi i obsługi technicznej. Oprócz tego wykonywano ćwiczebne zadania bojowe jak: obserwacja celności i korygowanie ognia artylerii, rozpoznanie, patrolowanie itd. Największą liczbę godzin na Lechu wylatali piloci: mjr pil. ster. Sławomir Bilek, kpt pil. ster. Kazimierz Kraczkiewicz, por. pil. ster. Zbigniew Burzyński i por. pil. ster. Antoni Janusz. Przeloty odbywały się zwykle między Toruniem, Poznaniem a Legionowem, gdzie istniały hale sterowcowe. Ostatni lot wykonano 4.10.1926 r. Pod koniec 1926 r. sterowiec został skasowany.

Konstrukcja:

Udźwig bomb- 320 kg.

Dane techniczne ”Lech” (wg [1]):
Długość- 50,0 m, średnica maksymalna- 12,0 m, objętość nominalna- 3150 m3.
Prędkość max- 60-80 km/h, pułap- 3000 m, zasięg- 800 km, czas lotu- 10 h.

Galeria

  • Zodiac VZ-11 ”Lech”, rysunek. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 35/1964).
  • Polski sterowiec wojskowy ”Lech” przelatuje w sierpniu 1926 r. nad odnawianym w tym czasie Zamkiem Królewskim w Warszawie. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus