Zlin Z-326 "Trener Master", 1957

Samolot szkolno-treningowy. Czechosłowacja.
Samolot szkolno-treningowy Zlin Z-326 ”Trener Master” w zbiorach Musee de l'Air et de l' Espace, Paris- Le Bourget. (Źródło: Copyright Zbigniew Jóźwik- ”Samoloty, śmigłowce, szybowce- fotografia lotnicza”).

W 1957 r. w Czecho­słowackich Zakładach Lotni­czych Moravan- Otrokovice (dawniej Zlin) w Otrokovicach został opracowany jednomiejscowy samolot akrobacyj­ny Zlin Z-326A ("Akrobat"). Stanowił on dalszy rozwój poprzednich konstrukcji: Zlin Z-26 "Trener", Zlin Z-126 ”Trener 2” (C-105) i Zlin Z-226. Następnie powstała wersja Z-326 "Trener Master".

Była to bardzo udana konstrukcja. Samoloty Z-326 produkowane były seryjnie na własne potrzeby oraz na eksport.

W Polsce.

W 1962 r. Aeroklub PRL zakupił 3 samoloty Zlin Z-326 ”Trener Master”.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Zlin Z-326.

Konstrukcja (Z-326 "Trener Master").
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat metalowy, dzielony, kryty blachą duralową. Skrzydła dwudźwigarowe, półskorupo­we, zaopatrzone w elektrycz­nie uruchamiane klapy. Lotki metalowe kryte usztywnioną blachą duralową.
Kadłub kra­townicowy spawany z rur sta­lowych, pokryty w przedniej części blachą duralową, w tyl­nej płótnem. Kabina zakryta.
Usterzenie metalowe.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- radiostacja, wyposażenie pilotażowo- nawigacyjne podwójne, obej­mujące zestaw podstawowych przyrządów pokładowych w pierwszej i drugiej kabinie
Instalacje- elektryczna.

Silnik- rzędowy Walter "Minor 6-III" o mocy 118 kW (160 KM).

Dane techniczneZ-326 ”Trener Master” (wg [3]):
Rozpiętość- 10,596 m, długość- 7,82 m, wysokość- 2,06 m, powierzchnia nośna- 15,45 m2.
Masa własna- 637 kg, masa w locie- 900 kg.
Prędkość max- 236 km/h, prędkość przelotowa- 212 km/h, prędkość lądowania- 78 km/h, wznoszenie- 4,4 m/s, pułap- 5500 m, zasięg- 580 km.

Galeria

  • Zlin Z-326 ”Trener Master” , rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 43/1964).
  • Samolot w wersji akrobacyjnej Zlin Z-326A. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 10/1963).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] ”Problemy rozwoju polskich samolotów akrobacyjnych”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 30 (3/2007).
[3] Kaczkowski R. "Samolot szkolno- treningowy Z-26, Z-326". Skrzydlata Polska nr 43/1964.
blog comments powered by Disqus