Zlin Z-242L, 1990

Samolot szkolno-treningowy. Czechy.
Samolot szkolno-treningowy Zlin Z-242L. (Źródło: Copyright ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”).

Samolot Zlin 242L to dwumiejscowy samolot szkolny, który powstał w firmie Moravan Aviation s.r.o., pod kie­runkiem konstruktora Lubomira Hubenego. Jest to dalszy rozwój samolotu Zlin Z-142C. Prototyp samolotu został oblatany w lutym 1990 r. Dzięki zastoso­waniu amerykańskiego silnjka seryjnego Textron Lycoming oraz śmigła Hartzell i wprowadzeniu wielu udoskonaleń, samolot ten miał osiągnąć poziom światowy w swej klasie i był przeznaczony dla zachodnich nabywców.

Samolot wszedł do produkcji seryjnej w 1992 r. Wyróżniają go doskonałe predyspozycje do nauki pilotażu oraz pełne możliwości akrobacyjne. Dlatego samolot służy głównie jako maszyna do szkolenia zaawansowanego, także akrobacji, w ośrodkach lotniczych, zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Ponadto samolot jest dodatkowo wyposażony w oprzyrządowanie, które umożliwia szkolenie w warunkach nocnych oraz w warunkach ograniczonej widoczności. Samolot jest także przystosowany do holowania szybowców oraz bannerów reklamowych.

W Polsce.

Dostawę samolotów Zlin Z-242L na polski rynek oferuje firma LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.

W 2015 r. Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej posiadał jeden samolot  Zlin Z-242L o znakach rejestracyjnych SP-TZZ.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Skrzydło w obrysie prostokątnym, rozszerzone przy kadłubie, bez skosu, ze wzniosem 6”, ma dźwigar główny i pomocniczy oraz pokrycie bla­szane. Lotki i klapy szczelinowe o jednakowej długości. Brak slotów.
Kadłub- przód kadłuba stanowi metalowe okaptowanie silnika zaś część centralna jest kratownicą z rur stalowych spawanych, pokrytych z laminatu z włóknem szklanym. Część tylna kadłuba półskorupowa: ma górny le­miesz oraz dolną stopkę. Kabina zakryta.
Usterzenie konwencjonalne. Usterzenia mają stateczniki i stery. Usterzenie wysokości o obrysie prostokątnym. Usterzenie kierunku o obrysie trapezowym z dodatnim skosem podobnej konstrukcji.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Textron Lycoming AEIO-360-A1B6 o mocy max 149 kW (200 KM).

Dane techniczne Zlin Z-242L (wg [1]):
Rozpiętość- 9,34 m, długość- 6,94 m, wysokość- 2,95 m, powierzchnia nośna- (wg [2]- 13,76) m2.
Masy w wersji normalnej: masa własna- 730 kg, masa startowa max- 1090 kg.
Masy w wersji akrobacyjnej: masa własna- 730 kg, masa startowa max- 970 kg.
Osiągi w wersji normalnej: prędkość maksymalna- 321 km/h, prędkość przelotowa- 207 km/h, prędkość przeciągnięcia- 93 km/h, wznoszenie- 4,25 m/s, pułap- 4500 m, zasięg max- 1056 km.
Osiągi w wersji akrobacyjnej: prędkość maksymalna- 336 km/h, prędkość przelotowa- 209 km/h, prędkość przeciągnięcia- 87 km/h, wznoszenie- 5,5 m/s, pułap- 4800 m, zasięg max- 495 km.

Galeria

  • Samolot Zlin Z-242L (SP-TZZ) nalezący do Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. (Źródło: Ośrodek Kształcenia Lotniczego - Politechnika Rzeszowska</a>).
  • Zlin Z-242L, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 17/1990).

Źródło:

[1] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”.
[2] (K) „Samolot sportowy Zlin-242L”. Skrzydlata Polska nr 35/1990.

blog comments powered by Disqus