Zlin Z-42, 1967
Samolot Zlin Z-42 jest jednym z przedstawicieli rodziny samolotów szkolnych, treningowych i akrobacyjnych, której koncepcja powstała w biurze konstrukcyjnym zakładów Moravan Otrokovice. W jej skład miały wchodzić samoloty:
- Zlin Z-41 z silnikiem M-337 i śmigłem metalowym nastawnym na ziemi, przeznaczony do szkolenia podstawowego i wstępnego szkolenia w akrobacji,
- Zlin Z-42 o podobnym płatowcu, lecz z mocniejszym silnikiem M-137 i wymiennym śmigłem do latania sportowego, akrobacji i lotów turystycznych,
- Zlin Z-43 z silnikiem M-337 ze śmigłem nastawnym, przeznaczony do szkolenia w nawigacji i radionawigacji oraz do lotów turystycznych.
Projektowano również samolot akrobacyjny Zlin Z-44 z tym samym zespołem napędowym, co Z-42. Zdecydowano się na umieszczenie miejsc załogi obok siebie, przede wszystkim ze względu na możliwość znacznej obniżki kosztów wyposażenia- jego dostępność z obu miejsc nie zmuszała do dublowania niektórych elementów. Dalsze prace projektowe doprowadziły do rezygnacji z typu Z-41, jego zadania przejął Z-42.
Pierwszy lot prototypu samolotu Z-42 odbył się w 17.10.1967 r. Świadectwo typu samolot uzyskał w 1970 r. Drugi prototyp miał silnik Lycoming AIO-320-B1B o mocy 118 kW (160 KM). Prototyp ten miał oznaczenie Z-42L i zewnętrznie różnił się od Z-42 tylko osłonami silnika. Pierwszy lot Z-42L odbył się w sierpniu 1971 r. Pomimo dobrych osiągów zaniechano dalszych prac nad tą wersją.
Produkcja seryjna samolotów Z-42 rozpoczęła się w 1969 r. Następnie planowano wyposażyć samolot w śmigło o stałych obrotach V-500A, zunifikowane ze śmigłem V-503A. Ostatecznie po modyfikacjach układu regulacyjnego śmigła V-503A zostało ono przyjęte przez Moravan. Samolot z tym śmigłem otrzymał oznaczenie Z-42M. Prototyp Z-42M oblatano w listopadzie 1972 r., certyfikat uzyskano w listopadzie 1973 r. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1974 r. Samolot ten napędzany jest silnikiem M-137AZ. Zmieniono także paliwomierze na elektryczne i zastosowano płetwę grzbietowa. Wyprodukowane uprzednio samoloty Z-42 stopniowo wyposażono w śmigła V-503 a, zmieniając oznaczenie na Z-42MV (wg innych źródeł- Z-42MU).
W Polsce.
Samoloty Zlin 42M były kiedyś jednym z bardziej popularnych samolotów w polskich aeroklubach. W 1975 r. Aeroklub PRL zakupił pierwszych 13 egz., następne dotarły do Polski w 1976 r. Używane były szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki akrobacji na poziomie podstawowym.
Instytut Lotnictwa posiadał 10 samolotów Zlin Z-42M. Używane były z lotniska w Sławkowie k. Kętrzyna (dawne lotnisko kwatery Hitlera w Gierłoży) we współpracy z utworzonym w Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie międzywydziałowym Instytutem Agrolotnictwa oraz Technikum Mechanizacji Rolnictwa ze specjalnością agrolotnicza. Służyły do nauki pilotażu studentów i uczniów, przyszłych pilotów- agrolotników.
W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 52 samoloty Zlin Z-42, w tym min.: Aeroklub Polski- 49 egz., wytwórnie lotnicze- 1 egz., prywatne- 2 egz.
Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Płat wolnonośny, trójdzielny (krótki centropłat w kadłubie), o obrysie prostokątnym, z wyraźnym skosem do przodu. Wznios 6°. Konstrukcja całkowicie metalowa, jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym. Dźwigar centropłata z pasami wykonanymi z rur stalowych wypełnionych azotem w celu stałego kontrolowania wystąpienia pęknięć (za pośrednictwem pomiaru ciśnienia azotu). Pokrycie skrzydła z blach duralowych platerowanych. Lotki i klapy szczelinowe, pokrycie żłobkowane. Lotki i klapy mają jednakową rozpiętość.
Kadłub- środkowa część kadłuba konstrukcji kratownicowej, spawana z rur stalowych i pokryta powłoką laminatową. Cześć tylna duralowa konstrukcji półskorupowej. Przekrój kadłuba owalny. W środkowej części kadłuba mieści się zakryta kabina pilotów. Pod tylną częścią kadłuba miejsce na zaczep do holowania szybowców masie do 500 kg.
Usterzenie wolnonośne, całkowicie metalowe, w układzie klasycznym. Obrys usterzenia poziomego- prostokątny; pionowego- trapezowy. Usterzenie pionowe z wyraźnym skosem. Stery pokryte blachą żłobkowaną.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.
Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowo- nawigacyjnych i kontroli pracy silnika, radiostacja.
Instalacje: elektryczna, przeciwpożarowa.
Silnik-
- Z-42- rzędowy odwrócony Avia M-137A o mocy startowej 132,5 kW (180 KM),
- Z-42L- płaski Lycoming AIO-320-B1B o mocy 118 kW (160 KM),
- Z-42M- rzędowy odwrócony Avia M-137AZ o mocy startowej 132,5 kW (180 KM).
Dane techniczne Z-42M (wg [3]):
Rozpiętość- 9,11 m, długość- 7,07 m, wysokość- 2,69 m, powierzchnia nośna- 13,15 m2.
Masy (wersja normalna): masa własna- 645 kg, masa użyteczna- 325 kg, masa całkowita max- 970 kg.
Masy (wersja akrobacyjna): masa własna- 645 kg, masa użyteczna- 275 kg, masa całkowita max- 920 kg.
Osiągi (wersja normalna): prędkość max- 315 km/h, dopuszczalna prędkość przelotowa- 223 km/h, prędkość manewrowa- 220 km/h, prędkość przelotowa- 211 km/h, prędkość przeciągnięcia- 102 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 91 km/h, wznoszenie max- 4,8 m/s, pułap praktyczny- 3800 m, zasięg- 530 km, czas lotu- 2,5 h.
Osiągi (wersja akrobacyjna): prędkość max- 315 km/h, dopuszczalna prędkość przelotowa- 226 km/h, prędkość manewrowa- 270 km/h, prędkość przelotowa- 211 km/h, prędkość przeciągnięcia- 100 km/h, prędkość przeciągnięcia na klapach- 89 km/h, wznoszenie max- 5,2 m/s, pułap praktyczny- 4250 m, zasięg- 530 km, czas lotu- 2,5 h.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Królikiewicz T. ”Samoloty i śmigłowce Instytutu Lotnictwa. Różne konstrukcje”. Lotnictwo nr 3/2006.
[3] Kucharski H. "Dobre, ale mało". Skrzydlata Polska nr 13/1976.
[4] "Zlin Z-42M". Technika Lotnicza i Astronautyczna nr 1/1977.