Trophy TT-2000 STOL

Ultralekki samolot sportowy. Kanada.
Ultralekki samolot sportowy Trophy TT-2000 STOL (OK-KUU-83) sfotografowany w 2006 r. na lotnisku Żerniki. (Źródło: ”Strona Płetwy”).

Ultralekki samolot sportowy Trophy TT-2000 STOL jest wersją rozwojową samolotu Zenith (Zenair) CH-701 STOL. Wykonany jest ze specjalnego stopu aluminium. Może być napędzany różnego rodzaju silnikami. Podczas godziny lotu spala około 12 litrów paliwa. Nazywane są podniebnymi dżipami, bo są tanie, lekkie i mogą wylądować niemal wszędzie- wystarczy 50-metrowe lądowisko.

W Polsce.

Polsko- francuska firma Air Domi w latach 1990- tych i 2000- nych produkowała sa­moloty Trophy TT 2000, głównie na rynek francuski. Również firma ZUT Aviation Jarosław Szurlej z Wrocławia buduje, z dokumentacji lub zestawu, samoloty ultralekkie Zenair CH-601 ”Zodiac” oraz TT-2000.

W 2002 r. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe DCF S.C. podjęło produkcję seryjną samolotów Trophy TT-2000 STOL. Wersja produkowana przez DCF posiada dodatkowo m.in. klatkę bezpieczeństwa dla pilotów i większą rozpiętość skrzydeł. W lipcu 2005 r. oblatany został czternasty egzemplarz samolotu wyprodukowanego w tej firmie, który trafił do polskiego właściciela. Otrzymał silnik samochodowy Subaru o mocy ok. 74 kW /(100 KM). Większość samolotów trafiła do Francji, natomiast pojedyncze egzemplarze do Rosji.

Samolot TT-2000 STOL został zbudowany wg dokumentacji firmy Zenair przez zespół osób prywatnych- amatorów z Wrocławia. Zarejestrowany został w 2005 r. (SP-YPC). W 2006 r. zarejestrowano egzemplarz o znakach SP-YZA. W 2006 r. w Polsce były 2 samoloty tego typu, o znakach SP-SAAE, SP-SYEK.

Użytkowane są również samoloty Trophy TT-2000 STOL, które posiadają czeską rejestrację (OK- JUR 22, OK- JUR 24).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dwudźwigarowe. Dźwigar główny umieszczony jest w miejscu najgrubszego profilu płata. Każdy z płatów posiada dźwigar pomocniczy oraz żebra. Zastrzał podpierający płat jest wykonany w systemie podwójnym z rur o przekroju kołowym. Płaty posiadają także stałe sloty oraz trójpołożeniowe szczelinowe klapolotki typu Junkers.
Kadłub posiada dwie podstawowe części: kabina składa się z rur spawanych, do której przymocowane są węzły silnika, płatów, zastrzałów oraz podwozia oraz część ogonowa.
Statecznik poziomy umieszczony jest na kadłubie. Składa się z dwóch dźwigarów oraz sześciu żeber. Statecznik pionowy posiada konstrukcję płytową i składa się z żeber oraz dźwigara. Jego przedłużeniem jest płetwa znajdująca się nad statecznikiem poziomym.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Silnik- Rotax 582 o mocy 48 kW (65 KM) lub Rotax 912A o mocy 60 kW (81 KM).

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[3] Kasjaniuk S. "Czeskie znaki, polscy właściciele. Ultralighty w LAA ČR". Lotnicza Polska.
[4] Sztandera M. "Przygotowania do oblotu". Wici.Info: Kielce.
[5] Krawczyk J. "Francuska premiera Juniora". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 11/1999.
[6] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/2006.

blog comments powered by Disqus