Zenith (Zenair) CH-701 STOL, 1986

Ultralekki samolot sportowy. Kanada.
Prywatny ultralekki samolot sportowy Zenith (Zenair) CH-701 STOL (SP-YBZ). (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”JetPhotos. Net Photo”).

Dwumiejscowy samolot ultralekki Zenith (Zenair) CH-701 STOL został zaprojektowany przez kanadyjskiego inżyniera Chrisa Heintza w 1986 r. w założonej przez niego firmie Zenith Aircraft Company. CH-701 STOL to samolot całko­wicie różniący się od wcześniejszych konstrukcji tego konstruktora. Jego celem było zbudowa­nie małego samolotu o ogólnych za­łożeniach zbliżonych do poprzednich, lecz o wybitnych cechach skróconego startu i lądowania, przystosowanego przy tym do operowania z lotnisk trawiastych o nie przygotowanej na­wierzchni. Zastosowany został układ zastrzałowego grzbietopłata z miej­scami załogi obok siebie. Prototyp został oblatany latem 1986 r.

Samoloty te są często określane jako podniebny jeep (Sky jeep). W pełni zasługują na te nazwę, o czym świadczą liczby- ponad 1500 egz. CH-701 jest używanych obecnie na całym świecie od Kanady, USA po krańce Afryki i Azji. Używany jest także przez amerykańskie służby mundurowe do zadań patrolowo- ratowniczych. Charakteryzu­jąc się bardzo krótkim startem i lą­dowaniem- w wielu zastosowa­niach może konkurować z małymi śmigłowcami.

Na jego bazie powstało na świecie wiele kopii tychże ultralekkich samolotów, m.in. model Trophy TT-2000, Zenith STOL CH 801.

W Polsce.

W połowie lat 1990-tych samolot Zenair CH-701 STOL został zbudowany przez K. Barczewskiego. Samolot uległ uszkodzeniu podczas próby oblotu w 1997 r.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 6 samolotów Zenair CH-701 STOL, natomiast 1.01.2009 r.- 4 egz. Znane znaki: SP-SAAE, SP-SYKN, SP-SYBY, SP-SYDB, SP-YOD.

Konstrukcja:
Dwumiejscowyzastrzałowy  górnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydła dwudźwigarowe. Dźwigar główny umieszczony jest w miejscu najgrubszego profilu płata. Każdy z płatów posiada dźwigar pomocniczy oraz żebra. Zastrzał podpierający płat jest wykonany w systemie podwójnym z rur o przekroju kołowym. Płaty posiadają także stałe sloty oraz trójpołożeniowe szczelinowe klapolotki typu Junkers.
Kadłub posiada dwie podstawowe części: kabina, której elementem nośnym jest poszycie oraz część ogonowa.
Statecznik poziomy umieszczony jest na kadłubie. Składa się z dwóch dźwigarów oraz sześciu żeber. Statecznik pionowy posiada konstrukcję płytową i składa się z żeber oraz dźwigara. Jego przedłużeniem jest płetwa znajdująca się nad statecznikiem poziomym.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Możliwe jest stosowanie podwozia z kółkiem ogonowym. Podwozie może być zastąpione pływakami lub nartami.

Silnik- napęd stanowić mogą silniki: Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM), Rotax 532 o mocy 48 kW (65 KM), Rotax 582 o mocy 48 kW (65 KM), Rotax 912A o mocy 60 kW (81 KM), Volkswagen o mocy w zakresie 45- 52 kW () lub Conti­nental (61- 70 KM).

Dane techniczne CH-701, silnik o mocy 38 kW (wg [6]):
Rozpiętość- 8,23 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,34 m, powierzchnia nośna- 11,33 m2.
Masa własna- 195 kg, masa użyteczna- 205 kg, masa całkowita- 400 kg.
Prędkość max- 132 km/h, prędkość przelotowa- 119 km/h, prędkość min.- 37- 42 km/h, wznoszenie- 4,2- 7,1 m/s, pułap- 3050- 3660 m, zasięg- 370 km.

Dane techniczne CH-701, silnik o mocy 48 kW (wg [6]):
Rozpiętość- 8,23 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,34 m, powierzchnia nośna- 11,33 m2.
Masa własna- 195 kg, masa użyteczna- 205 kg, masa całkowita- 400 kg.
Prędkość max- 134 km/h, prędkość przelotowa- 121 km/h, prędkość min.- 37- 42 km/h, wznoszenie- 6,1- 8,2 m/s, pułap- 3660 m, zasięg- 390 km.

Galeria

  • Samolot CH-701 STOL zbudowany przez Kazimierza Barczewskiego. Nieudana próba oblotu przeprowadzona w 1997 r. (Źródło: Praca zbiorowa ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003).

Źródło:

[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 1/2006.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Liwiński J. ”Wielkie wykreślanie w 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2009.
[4] Ginter B. ”Lotnictwo amatorskie na Dolnym Śląsku”. ”Lotnictwo stulecie przemiany”. Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2003.
[5] ”LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce”.
[6] Makowski T., Witkowski B. "Samoloty Zenair". Skrzydlata Polska nr 32/1990.

blog comments powered by Disqus