ZiM, 1988

Motoszybowiec amatorski. Polska.
Motoszybowiec amatorski ZiM. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 40/1987).

Budowę samolo­tu rozpoczął Wiesław Zbroja w Skarżysku- Kamiennej, latem 1983 r. Była ona prowadzo­na w jego garażu i w warsztacie wytwarzają­cym w tym czasie błotniki samochodowe z laminatu. Jego działania wsparł drugi miło­śnik lotnictwa, Bogusław Mamcarz. W ten sposób, od pierwszych liter dwóch nazwisk, powstała nazwa konstrukcji -ZiM.

Budowę ZiM-a prowadzono pod nadzo­rem IKCSP, wykorzystując części z innych statków powietrznych. Z szybowca SZD-12A ”Mucha 100” pochodziło kilka okuć, z szybowca SZD-30 "Pirat"- tablica przyrządów, z samolotu Jakowlew Jak-12- zastrzały.

W 1987 r. ZiM był już prawie gotowy i zo­stał zaprezentowany podczas odbywającego się w sierpniu tegoż roku Zlocie i Konkursie Konstrukcji Lotniczych- Warszawa ’87. Za udział w nim otrzymał dyplom za szczegól­nie duży wkład własnej myśli konstruktorskiej przy projektowaniu i budowie. Warto dodać, że przewodniczącym jury tego konkursu był prof. Tadeusz Sołtyk. W konstrukcji widać wpływ doświadczenia modelarskiego Wiesława Zbroi.

Oblotu dokonał, 11.06.1988 r., Józef Gorszczyński. ZiM wylatał ok. 70 h. Latał na nim głównie Bogusław Mamcarz oraz piloci z Aeroklubu Kieleckiego. Potem skrzydła zostały wykorzystane w innym sa­molocie, konstrukcji Kazimierza Olszewskiego (prawdopodobnie w samolocie KO-6 ”Skaut”) , a kadłub z usterzeniem sprzedano innemu amatorowi.

ZiM pomalowany był na biało, z czerwonymi końcówkami skrzydeł i usterzenia oraz zastrza­łami a także belką i spodem przedniej części kadłuba oraz konstrukcją mocowania silnika, tzw. wieżyczką. Po obu stronach kabiny był na­pis EXPERIMENTAL, w kolorze niebieskim.

Konstrukcja.
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy.
Skrzydła o obrysie prostokątnym, profil CLARK-YH 12%.
Kadłub w postaci belki. Kabina odkryta, osłonięta z przodu wiatrochronem.
Podwozie klasyczne, stałe z kółkiem ogonowym. Podwozie główne z goleniami sprężystymi.

Silnik- z sa­mochodu Trabant, z odwróconymi do dołu cy­lindrami, o mocy 19 kW (26 KM). Śmigło pchające wykonane z jesionu o średnicy 1080 mm i skoku 680 mm.

Dane techniczne ZiM (wg [3]):
Rozpiętość- 8,3 m, długość- 5,1 m.
Masa własna- 140 kg, masa całkowita- 240 kg.
Prędkość max- 125 (wg [1]- 130) km/h, prędkość przelotowa 100 km/h, prędkość minimalna- 66 km/h, wznoszenie- 2,5 m/s, rozbieg- 60 m.

Galeria

  • ZiM w czasie budowy, lato 1986 r. (Źródło: Wiesław Zbroja via Skrzydlata Polska nr 4/2000).
  • ZiM w czasie budowy, lato 1986 r. (Źródło: Wiesław Zbroja via Skrzydlata Polska nr 4/2000).
  • ZiM podczas konkursu na warszawskim Bemowie, sierpień 1987 r. (Źródło: Robert Stachyra via Skrzydlata Polska nr 4/2000).
  • ZiM podczas konkursu na warszawskim Bemowie, sierpień 1987 r. (Źródło: Robert Stachyra via Skrzydlata Polska nr 4/2000).
  • Zespół napędowy ZiM-a - silnik Trabant. (Źródło: Robert Stachyra via Skrzydlata Polska nr 4/2000).

Źródło:

[1] Polskie konstrukcje amatorskie.
[2] Skrzydlata Polska nr 40/1987.
[3] Stachyra R. "ZiM". Skrzydlata Polska nr 4/2000.

blog comments powered by Disqus